Elektryfikacja obniża zużycie paliwa w samochodach hybrydowych, a w przypadku samochodów elektrycznych umożliwia także jazdę bezemisyjną. Firma Bosch pracuje nad napędami elektrycznymi i hybrydowymi, które potrafią znacznie więcej, niż tylko obniżać zużycie paliwa. Przykładem może być chociażby nowa funkcja Torque Vectoring, gdzie każda z osi, a nawet każde koło jest napędzane przez osobny silnik.
Wspomniane rozwiązanie zostało już wprowadzone do produkcji seryjnej wspólnie z koncernem PSA. W modelu Peugeot 3008 Hybrid4 silnik elektryczny napędza tylną oś, a silnik spalinowy jest sprzężony z przednią osią. Producent tego modelu z silnikiem Diesla oferuje funkcję napędu na cztery koła w standardzie. Konstrukcja nosi nazwę Axle Split Hybrid. Możliwe, że w przyszłości nastąpi rozszerzenie zasady zindywidualizowanego napędu dla każdej z osi o kompaktowe silniki elektryczne, które są już stosowane w pojazdach prototypowych przygotowywanych przez Boscha. Głównym elementem rozszerzonej funkcji Torque Vectoring są indywidualne dla każdego koła silniki elektryczne na przedniej osi. Jednostki te są ze sobą zintegrowane w taki sposób, że umożliwiają wyhamowywanie i przyspieszanie poszczególnych kół. Taka opcja mogłaby w przyszłości znacznie poprawić sterowalność samochodów sportowych przy pokonywaniu trudnych zakrętów oraz ułatwić manewrowanie samochodami terenowymi na drogach nieutwardzonych.
Silniki czysto elektryczne również mogłyby zyskać na dynamice, budząc większe emocje wśród kierowców. Użytkownik takiego samochodu, dzięki dodatkowemu momentowi obrotowemu, mógłby ruszyć spod świateł równie dynamicznie jak kierowca samochodu z silnikiem spalinowym dużej mocy. Przykładem jest zaprojektowany przez firmę Bosch silnik elektryczny SMG 180/120 stosowany w takich modelach, jak Smart fortwo electric drive lub Fiat 500e.
Obecnie w samochodach z napędem hybrydowym silnik elektryczny pełni często funkcję wspomagającą. Jednak także samo wspomaganie umożliwia poprawę dynamiki jazdy, czego przykładem jest Boost Recuperation System firmy Bosch. W tym przypadku generator o napięciu 48V wspomaga silnik spalinowy, który osiąga moment obrotowy 150 Nm. Zaawansowane rozwiązania oferuje także wysokonapięciowa technologia hybrydowa Bosch, która została zastosowana np. w modelu Porsche Panamera z napędem hybrydowym typu Plug-in. A to umożliwia także jazdę z napędem wyłącznie elektrycznym. Komponenty elektryczne wspomagają działanie silnika spalinowego, gwarantując optymalne parametry pracy.
Elektryfikacja napędu to temat wzbudzający ciekawość i emocje wśród zmotoryzowanych. Przykładem jej mogą być rozwiązania Bosch - prototypy z kilkoma silnikami elektrycznymi na pokładzie, które oferują indywidualne przyspieszenie dla każdego z kół. Takie działanie zapewnia optymalne podniesienie momentu obrotowego, co znacznie poprawia dynamikę pojazdu. Dzięki temu zużycie paliwa maleje aż o połowę.
- Redukujemy emisję CO2 i równocześnie zwiększamy satysfakcję kierowcy - mówi dr Rolf Bulander odpowiedzialny za technologie napędowe w firmie Bosch - Sterowanie przyspieszeniem poszczególnych kół sprawia, że samochód porusza się precyzyjnie jak po szynach - z każdym zakrętem kierowca przekonuje się, jak emocjonująca może być elektromobilność.
(ik)
Źródło i Fot.: Bosch