2014-07-02

Zimówki Nokian mają 80 lat

 

W 1934 r. firma Nokian Tyres wyprodukowała pierwszą zimową oponę na świecie. Dokładnie 80 lat temu pojawił się innowacyjny model Kelirengas, który zapewnił odpowiednie właściwości na zaśnieżonych drogach.

Wspomniany model, to poprzednik opony Nokian Hakkapeliitta, jednej z najbardziej znanych dziś opon zimowych. Ogumienie zostało zaprojektowane przez fiński koncern, wyprodukowane i wprowadzone na rynek w 1934 r. Pierwsza opona zimowa została skonstruowana do samochodów ciężarowych i miała profil z grubymi żebrami, zapewniający jej swobodne obroty przy dużej ilości śniegu. Dzięki rewolucyjnemu modelowi Kelirengas pojazdy podjeżdżały z dobrą przyczepnością nawet na pagórkowate i zaśnieżone trasy. Wcześniej kierowcy przed wzniesieniami musieli niekiedy montować łańcuchy zimowe na letnich oponach. Nowy model zapewniał mocną trakcję w głębokim śniegu, co idealnie sprawdzało się w trudnych, skandynawskich warunkach.

Z myślą o samochodach osobowych, fińscy inżynierowie zaprojektowali w 1936 r. model Nokian Hakkapeliitta - prawdziwą innowację, która znacznie poprawiła bezpieczeństwo na zaśnieżonych i śliskich drogach w zimie. Ogumienie posiadające cienki, poprzeczny profil z wieloma narożnikami, zapewniało odpowiednią przyczepność na śniegu i błocie. Przyssawki na profilu, zapobiegające poślizgom na lodzie, stanowiły istotną zaletą tego modelu.

Wymagania wobec opon zwiększyły się w latach 50., kiedy wzrósł ruch pojazdów i zastosowano pługi śnieżne, co spowodowało mięknięcie i oblodzenie powierzchni ulic. Kluczowym momentem w historii „zimówek” było pojawienie się kolców. Pierwszą oponą zimową skonstruowaną specjalnie pod kątem kolców był model Nokian Kometa-Hakkapeliitta. Kolce wbijały się w lód, dzięki czemu opona przylegała do miękkich powierzchni.

Opony zimowe z kolcami stały się słynne podczas rajdu Monte Carlo w 1963 r. Wszyscy trzej zwycięzcy jechali na ogumieniu z kolcami Nokian Hakkapeliitta. Doświadczenie fińskiego koncernu było szczególnie widoczne podczas rajdu Monte Carlo w latach 1965-1967, kiedy Timo Mäkinen, Pauli Toivonen i Rauno Aaltonen wygrywali co roku tę rywalizację.

Podkreślając znaczenie zimowych opon fińskiego producenta nie sposób pominąć faktu, że to właśnie Nokian Tyres ustanowił nowy światowy rekord Guinessa maksymalnej prędkości samochodu na lodzie. Pojazd wyposażony w model Top Spike Nokian Hakkapeliitta 8 uzyskał najlepszy jak do tej pory czas - 335,713 km/h.

Kolejna zimowa propozycja fińskiego koncernu to opony Nokian WR. Ogumienie to zostało zoptymalizowane do umiarkowanych polskich zim oraz wysokich prędkości rozwijanych na polskich autostradach. Opony oznaczone symbolem WR dobrze spisywały się podczas  testów. Model Nokian WR D3 uzyskał najlepszą ocenę „dobrą”, a dzięki temu miano „szczególnie godnych polecenia” w teście opon zimowych 2013 niemieckiego automobilklubu ADAC i organizacji konsumenckiej „Stiftung Warentest”, zapewniając sobie w ten sposób miejsce wśród najlepszych. Nowa opona zimowa Nokian WR SUV 3 High Performance zwyciężyła w wielkim teście opon zimowych przeznaczonych do samochodów typu SUV 2013 niemieckiego magazynu motoryzacyjnego „Off Road”, uzyskując notę „szczególnie godna polecenia”.

W 80 rocznicę powstania zimowych opon Nokian Tyres obiecuje dalszy rozwój oraz poszukiwanie nowych rozwiązań, które zapewnią wysokie bezpieczeństwo na drodze.

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń