Niewykluczone, że w przyszłości na rynku dostępne będą autobusy automatycznie przełączające się na zasilanie elektryczne i poruszające się przy niskich prędkościach w terenach wrażliwych. Taką technologię testuje obecnie koncern Volvo w elektrycznych autobusach hybrydowych.
Elektryczne autobusy hybrydowe wspomnianej marki są od roku eksploatowane na trasie 60 w Goteborgu. Testy prowadzone są w ramach programu City Mobility firmy Volvo, mającego na celu pomaganie miastom w przechodzeniu na bardziej zrównoważony transport publiczny. Najnowsze rozwiązania koncernu mają przyczynić się do uzyskania czystszego, bezpieczniejszego i cichszego środowiska miejskiego.
Wiosną br. w autobusach Volvo testowano technologię "Zone Management" ("Zarządzanie Strefą"), która reguluje pracę autobusu zależnie od tego, w jakiej strefie znajduje się pojazd. System GPS stosowany jest do określania, gdzie dokładnie na trasie autobus powinien być napędzany elektrycznością, a gdzie silnikiem diesla, a także jak szybko może poruszać się w poszczególnych strefach.
- Autobus jest wstępnie zaprogramowany do tego, by dostosowywać zarówno źródło zasilania jak i prędkość do strefy, przez którą w danej chwili przejeżdża. Wjeżdżając do strefy bezemisyjnej, automatycznie, bez udziału kierowcy, przełącza się na samodzielne zasilanie elektryczne - tłumaczy Magnus Broback, dyrektor City Mobility w Volvo Buses.
Testy w Goteborgu możliwe były dzięki bliskiej współpracy pomiędzy Uniwersytetem Technologicznym Chalmers, Volvo Buses, Zarządem Ruchu i Transportu Publicznego Goteborga, regionalnym operatorem transportu publicznego Västtrafik i innymi podmiotami w regionie Västra Götaland. Nowa technologia będzie testowana w hybrydach Volvo w 2014 i 2015 r., a zakończenie jej opracowywania planowane jest na rok 2016.
(ik)
Źródło i Fot.: Volvo