2014-06-26

Filtry – ważny element auta

 

Większość kierowców dba o wygląd zewnętrzny swoich pojazdów. Zazwyczaj raz w miesiącu odwiedzamy myjnie, do tego dodać należy także odkurzanie, pranie tapicerki czy czyszczenie szyb. Ważne jednak jest, by czystość zachować również wewnątrz poszczególnych układów samochodu. Do tego celu służą filtry, które wpływają na stan techniczny auta oraz komfort podróżowania.

Filtry samochodowe to tylko z pozoru mało istotne elementy. W praktyce to od nich zależy prawidłowość wielu procesów zachodzących w układach pojazdu.

Układ smarowania

- Pierwszy z nich, czyli filtr oleju, usuwa wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia powstające na skutek zużywania się poszczególnych elementów silnika czy też wydzielające się w czasie jego pracy frakcje, nagary lub sadze - wyjaśnia Grzegorz Król, kierownik serwisu w Centrum Motoryzacyjnym Martom.

Rola tego elementu jest szczególnie istotna, gdyż od jego stanu tak naprawdę zależy praca całego motoru. Gdy filtr zaczyna tracić swoje właściwości, narażamy się na znaczny wzrost zużycia silnika, co ostatecznie może skutkować awarią. Warto zatem pamiętać o jego systematycznej wymianie.  Zgodnie z zaleceniami producenta auta - na ogół jest to co 15 tysięcy kilometrów, czyli dokładnie z taką samą częstotliwością, jak w przypadku oleju.

Filtr paliwa

Ważny jest także filtr paliwa, którego rola polega na odseparowaniu wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń i cząstek stałych, a także, w przypadku samochodów zasilanych olejem napędowym, cząstek wody.

- Element ten w dużym stopniu decyduje o jakości paliwa dostarczanego do naszego silnika, zdecydowanie należy zatem zadbać o jego właściwy stan techniczny i w odpowiednim momencie stary i zużyty zwyczajnie zastąpić nowym - dodaje przedstawiciel Grupy Martom.

Wpływ na częstotliwość wymiany ma z pewnością jakość stosowanej przez nas benzyny czy oleju napędowego. Standardowo wizytę w serwisie w celu wymiany musimy planować po przejechaniu około 30 tysięcy kilometrów, ale dystans ten może ulec skróceniu.

Powietrze bez kurzu i pyłu

Filtr powietrza służy do oczyszczania zasysanego przez silnik w czasie jazdy powietrza z kurzu, pyłu i innych tego typu zanieczyszczeń. Częstotliwość jego wymiany w dużym stopniu zależy od warunków, w jakich na ogół podróżujemy. - Ograniczając się niemal wyłącznie do jazdy po mieście filtr ten wymieniamy średnio po przebyciu 15-20 tysięcy kilometrów. Auto eksploatowane w środowisku o wysokim zapyleniu wymagać będzie jednak częstszych interwencji z naszej strony - mówi Grzegorz Król.

Kabinowy - eliminujemy drobnoustroje

Ostatni z samochodowych filtrów, czyli kabinowy (zwany też przeciwpyłkowym) oczyszcza powietrze przedostające się do wnętrza pojazdu. Jego stan ma wpływ na odczuwalny w czasie jazdy komfort kierowcy oraz pasażerów. Element ten powinien być wymieniany co roku, gdyż po tym czasie traci on swoje właściwości. Poza tym nagromadzona w nim wilgoć sprzyja rozwojowi grzybów i drobnoustrojów.

Zatkany filtr kabinowy będzie szczególnie uciążliwy dla dzieci czy osób wrażliwych - może u nich wywoływać reakcje alergiczne. Z całą pewnością warto więc wyrobić sobie nawyk, by np. przed rozpoczęciem sezonu letniego, przy okazji przeglądu klimatyzacji, zadbać także o jego wymianę.

(ik)

Źródło i Fot.: Publicum

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń