2014-06-23

Sprzedaż opon w internecie

 

Rosnący wpływ internetu na przemysł motoryzacyjny jest dobrze widoczny, zwłaszcza dzięki  ciągłemu wzrostowi elektronicznej sprzedaży części samochodowych. Co ciekawe blisko 46 proc. łącznych przychodów detalicznego e-handlu komponentami motoryzacyjnymi w Europie przynoszą opony.

Internet stanowi od kilku lat nowy konał sprzedaży. Jego dynamika pozwala dotrzymać tempa ewoluującym warunkom makroekonomicznym. Według analityków globalnej firmy doradczej Frost & Sullivan, sprzedaż opon jest największym segmentem na rynku wszystkich samochodowych części zamiennych i generuje ponad 40 proc. przychodów detalicznego e-handlu komponentami motoryzacyjnymi na naszym kontynencie. Łączna sprzedaż w tym segmencie osiągnęła w 2013 r. wartość 2,5 mld euro.

- Choć internetowa sprzedaż opon stanowi obecnie 7,8 procent całego rynku ogumienia kupowanego przez klientów indywidualnych, to wartość ta szybko rośnie. Tym bardziej, że całkowity rynek opon kurczy się, co jest dobrze widoczne w tradycyjnych kanałach sprzedaży detalicznej - podkreśla Anuj Monga, analityk rynku motoryzacyjnego Frost & Sullivan.

Według szacunków internetowa sprzedaż ogumienia będzie przynosić do 2020 r. około 20 proc. przychodów całego segmentu opon kupowanych przez klientów indywidualnych. Największy wzrost popytu widoczny jest we Francji, Niemczech oraz Rosji. W wymienionych krajach udział internetowej sprzedaży opon wynosi odpowiednio 12, 11 oraz 8 procent. Wzrost przewidywany jest także w Wielkiej Brytanii, we Włoszech oraz w Hiszpanii.

Nasz kraj również ma szansę dołączyć do liderów europejskiego rynku części zamiennych sprzedawanych online. Mimo że ogólna wartość sprzedaży detalicznej samochodowych części zamiennych prowadzonej przez internet wynosi około 5 proc., to jednak oczekuje się, że wartość ta znacznie wzrośnie w szybkim tempie - 25 proc. rocznie. Przykładem na to może być chociażby serwis Oponeo.pl, który jest największym polskim sprzedawcą, a jego obroty w roku 2013 osiągnęły poziom 67,2 mln euro. Taki wynik oznacza wzrost w porównaniu z 2012 r. o blisko 24 proc.

Rozwój sprzedaży online jest możliwy m.in. dzięki temu, że sklepy internetowe dorównują poziomem obsługi tradycyjnym punktom sprzedaży detalicznej. Oferują one kompleksowe usługi, jak dostawę opon oraz ich montaż w aucie klienta, a w większości przypadków również zwrot zużytych opon. Istotnym czynnikiem zachęcającym klientów są także rabaty cenowe oraz oferowanie gratisów.

Pod względem przychodów liderem rynku jest niemiecki pionier Delticom, który sprzedał w 2013 r. opony o wartości 600 mln euro. Obecnie firma ta posiada 137 sklepów internetowych działających w 42 państwach. Ponadto współpracuje także z siecią 35 tys. profesjonalnych warsztatów oferujących usługę montażu opon. Do innych kluczowych firm obecnych na rynku internetowym należą także Blackcircles.com, Oxyo-Pneus, PopGom, Pneus Online, Oponeo.pl oraz eGommerce. Szacuje się, że w najbliższych latach rynek ten przejdzie znaczącą konsolidację, gdyż firmy oponiarskie będą poszukiwać możliwości wzmocnienia swej pozycji.

(ik)

Źródło: Rzeczpospolita, Fot.: Arch. redakcji

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń