Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) w Wałbrzychu rozpoczęła produkcję nowego 1-litrowego silnika benzynowego przeznaczonego głównie do nowej generacji modelu Aygo. Łączny koszt inwestycji związany z tym projektem szacowany jest na 123 mln zł. W związku z podjętym przedsięwzięciem Toyota przewiduje wzrost zatrudnienia do końca października o 380 osób, głównie ze względu na uruchomienie trzeciej zmiany.
W ramach projektu zmodyfikowano linie na hali silników, kuźni i odlewni oraz uruchomiona została nowa linia produkcji wałka rozrządu. - To był ważny test naszej samodzielności. Razem z Działem Inżynieryjnym Toyota Motor Europe z minimalnym wsparciem ze strony naszej centrali w Japonii pracownicy Toyoty w Wałbrzychu zaprojektowali i przygotowali cały proces produkcyjny od momentu planowania aż do uruchomienia inwestycji. Co ważne przygotowania toczyły się równolegle do prowadzonej bieżącej produkcji - powiedział Carl Klemm, prezes TMMP.
W Wałbrzychu firma produkuje silnik 1.0 VVT-i od 2005 r., czyli od startu produkcji poprzedniej generacji Toyoty Aygo w tym zakładzie. Najnowsza jednostka koncernu jest zgodna z normą Euro 5+. Wersja silnika "ECO" ma zużywać 3,8 l benzyny/100 km w cyklu mieszanym i emitować 88 g dwutlenku węgla na kilometr. Uzyskanie wspomnianych parametrów było możliwe dzięki licznym modyfikacjom, jak np. zwiększenie współczynnika kompresji do 11.5, zoptymalizowanie rozrządu, zastosowanie układu recyrkulacji spalin (EGR) oraz głowicy ze zintegrowanym kolektorem wydechowym. Warto dodać, że poprzednia wersja urządzenia uzyskała w latach 2007-2011 cztery razy z rzędu prestiżowy tytuł "Silnika Roku" (Engine of the Year). Można więc przypuszczać, że zmodyfikowany model równie osiągnie sukces.
Od 17 kwietnia nowa jednostka napędowa jest dostarczana do Toyota Peugeot Citroen Automobile Czech - producenta Toyoty Aygo, Citroena C1 i Peugeota 108. W drugiej połowie lipca silnik ten będzie także montowany w Toyocie Yaris, wytwarzanej w Toyota Motor Manufacturing France.
Toyota w Wałbrzychu to jedna z dwóch fabryk koncernu w Polsce. Oprócz silników produkowane są w niej sześciobiegowe skrzynie manualne do Toyoty Auris, Corolli, Verso i Avensis, pięciobiegowe manualne skrzynie biegów i silniki do Toyoty Yaris i Aygo. Roczne zdolności produkcyjne zakładu wynoszą 371 tys. silników oraz 720 tys. skrzyń biegów, co oznacza, że pod względem zdolności produkcyjnych fabryka jest największą bazą produkcyjną podzespołów Toyoty poza Japonią.
(ik)
Źródło i Fot.: TMMP