2014-06-11

Jak mierzyć wysokość bieżnika?

Goodyear radzi


W większości krajów Europy dopuszczalna prawnie minimalna głębokość bieżnika dla pojazdów komercyjnych to 1,6 mm. Choć przepis ten wydaje się jasny, to nie zawsze menedżerowie flot, kierowcy, a nawet sami przedstawiciele władz  wiedzą, w którym punkcie należy mierzyć głębokość bieżnika opon do pojazdów ciężarowych i autobusów. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości Goodyear przygotował bezpłatny poradnik internetowy.

Właściwa głębokość bieżnika, to istotny element, który często decyduje o dopuszczeniu pojazdu do ruchu. W Europie ciężarówki są często zatrzymywane do kontroli, podczas których sprawdza się nie tylko godziny przepracowane przez kierowcę, ale także stan opon. W przypadku ogumienia, którego głębokość bieżnika jest mniejsza niż 1,6 mm, należy liczyć się z wysokim mandatem i/lub niedopuszczeniem pojazdu do dalszego ruchu.

Aby uniknąć podobnych sytuacji, Goodyear przygotował broszurę opisującą wszystkie profile bieżnika, ze wskazaniem właściwych punktów pomiaru głębokości bieżnika opon dla pojazdów ciężarowych i autobusów. Warto pamiętać, że pomiar powinien być jednoznaczny. Bieżnik należy mierzyć w głównych rowkach opony, wskazanych przez producenta. Niestety nie wszyscy kierowcy i menedżerowie flot wiedzą, o które rowki chodzi, co powoduje nieprawidłowe pomiary. Większość produkowanych przez Goodyeara opon do pojazdów ciężarowych i autobusów posiada wskaźniki zużycia bieżnika (ang. Tread Wear Indicator - TWI), które ułatwiają to zadanie. Są to niewielkie wypukłości o wysokości 1,6 mm, umieszczone w głównych rowkach bieżnika. Małe strzałki na ścianie bocznej wskazują położenie wskaźnika. Gdy występ wskaźnika zrówna się z powierzchnią opony, pozostała grubość bieżnika wynosi 1,6 mm i oponę należy wymienić.

Właściwy pomiar głębokości bieżnika można pokazać na przykładzie opony Goodyear Fulemax S na oś sterującą. Opona posiada tylko trzy wąskie rowki, w których należy wykonać pomiary. Dwa szerokie rowki wewnętrzne nie posiadają bieżnika pełnej wysokości, dlatego nie nadają się na punkty pomiarowe. Jest to efekt rozwiązania o nazwie Goodyear IntelliMax, zastosowanego w oponach Fulemax S dla maksymalizacji efektywności paliwowej. Natomiast w przypadku opon na oś napędzaną Fulemax D oraz opon na oś sterującą Kmax S, głębokość bieżnika można mierzyć na wszystkich czterech rowkach.

Nowa broszura koncernu zawiera szczegółowe informacje o tym, w których rowkach należy mierzyć głębokość bieżnika opon do pojazdów ciężarowych. Posiadając wydrukowaną wersję w pojeździe, możemy zajrzeć do niej w każdej chwili i uniknąć niejasnych sytuacji.

(ik)

Źródło i Fot.: Goodyear

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń