2014-06-03

Kamperem na wakacje

Podróżowanie kamperem z każdym rokiem robi się coraz popularniejsze w naszym  kraju. Posiadając taki domek na kółkach można zwiedzić różne zakątki Europy - i nie tylko. Warto jednak pamiętać o kilku ważnych kwestiach jeszcze przed wyjazdem, aby taka podróż sprawiła nam prawdziwą przyjemność.

Istotnym problemem, który może spotkać właścicieli kampera jest rozładowany akumulator. Przyczyną tego może być np. uszkodzenie jednego z elementów układu elektrycznego. Krzysztof Najder, z firmy Exide Technologies S.A., wyjaśnia, że nawet uszkodzona lodówka może pobierać więcej energii niż powinna, co w efekcie może doprowadzić do rozładowania akumulatora. W przypadku kampera oznacza to nie tylko niemożność skorzystania z urządzeń pokładowych, ale także odpalenia silnika. Natomiast wezwanie pomocy do lasu, z dala od cywilizacji, może być kosztowne.

Aby zabezpieczyć się przed taką sytuacją można zainwestować w drugi akumulator. Takie rozwiązanie minimalizuje ryzyko całkowitej utraty źródła energii. Jeden z akumulatorów odpowiada wtedy wyłącznie za rozruch silnika, natomiast drugi (tzw. akumulator użytkowy) zasila urządzenia pokładowe.

- Jako akumulator użytkowy można stosować np. konstrukcję żelową, która generuje zbyt małe prądy rozruchowe, by odpalić silnik, ale doskonale nadaje się do zasilania urządzeń ze względu na odporność na głębokie rozładowanie. Z kolei jako akumulator rozruchowy doskonale sprawdzi się typ ECM o wysokiej mocy rozruchowej – tłumaczy K. Najder. Nawet jeśli nastąpi rozładowanie modelu użytkowego, nie utrudni to odpalenia silnika.

Najlepszym jednak sposobem na uniknięcie kłopotów jest sprawdzenie stanu akumulatora u mechanika przed wyjazdem. Zmierzy on napięcie postojowe (jest to wartość energii pobierana przez wyłączony pojazd na podtrzymanie pamięci sterowników, alarmu, itp.) i pobór prądu z włączonymi wszystkimi urządzeniami. Jeżeli mechanik zaobserwuje w którejś z tych sytuacji większy pobór prądu niż to potrzebne, szuka przyczyny problemu w instalacji elektrycznej.

Przed wyjazdem warto także sprawdzić opony. Jakiekolwiek pęknięcia i wybrzuszenia dyskwalifikują oponę, podobnie jak zbyt niski poziom bieżnika. Także podczas podróży, należy regularnie sprawdzać poziom ciśnienia w ogumieniu. Jego spadek oznacza większe spalanie paliwa i obniża bezpieczeństwo jazdy.

Kolejne elementy, którym warto się przyjrzeć, to te które zapewniają możliwość wygodnego podróżowania. Butla z gazem powinna być pełna, a co ważniejsze - szczelna. Nie zaszkodzi także kontrola systemu ogrzewania, co pozwoli uniknąć nieprzyjemnej niespodzianki w chłodną noc. W przypadku wodnej instalacji warto sprawdzić wszystkie łączenia, rury, zbiorniki, krany i grzałka wody. Podobnie jak z gazem, lepiej wyjechać w trasę z zapasem wody, niż później gorączkowo jej szukać.

Poza wyżej wymienionymi urządzeniami w pojeździe rekreacyjnym powinno znaleźć się także minimum wyposażenia: kilka butelek wody pitnej, zapałki, latarka, mapy, bandaże i środek odkażający. Do tego zestawu warto dorzucić także woltomierz, dzięki któremu można kontrolować stan akumulatora i odpowiednio wcześnie wykryć zbliżające się rozładowanie.

Osobom, które pierwszy raz wybierają się w podróż kamperem, przydać się mogą ćwiczenia jazdy takim autem na pustym parkingu. Kamper jest większy i mniej zwrotny, dlatego parkowanie może okazać się trudne - warto o tym pamiętać.

(ik)

Źródło i Fot.:Nonoproblemo

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń