2014-05-29

Goodyear obecny od 85 lat w Polsce

 

W tym roku mija 85 lat, od kiedy Goodyear pojawił się na polskim rynku. Dokładnie 15 kwietnia 1929 roku amerykańska firma otworzyła swoje przedstawicielstwo w Warszawie, przy ul. Nowogrodzkiej 42. Moment ten można uznać za szczególnie istotny, bo do dziś Polska to nie tylko ważny europejski rynek, ale też kraj, w którym mieści się jedna z największych fabryk Goodyeara.

- Aż 85 lat obecności Goodyeara na polskim rynku to dla nas ważny jubileusz i okazja, aby przypomnieć przełomowe chwile w historii całej firmy Te chwile to zarówno innowacje technologiczne i produktowe, nowe zakłady produkcyjne, laboratoria badawcze oraz centra rozwoju, wchodzenie na kolejne rynki, jak i sukcesy sportowe. Bardzo ważną częścią historii jest także zaangażowanie - od blisko 20 lat jako inwestora strategicznego - koncernu Goodyear w fabrykę w Dębicy - powiedział Jacek Pryczek, prezes Zarządu Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. oraz Goodyear Dunlop Tires Polska Sp. z o.o.

Fabryka w Dębicy
Fabryka w Dębicy
Charles Goodyear
Charles Goodyear
Frank Seiberling
Frank Seiberling
Centrum Innowacji The Goodyear Tire & Rubber Company w Akron, USA
Centrum Innowacji The Goodyear Tire & Rubber Company w Akron, USA
Siedziba Goodyeara w Akron
Siedziba Goodyeara w Akron

 

Kalendarium wydarzeń

Frank-Seiberling1898 – Amerykański przemysłowiec Frank Seiberling zakłada firmę w Akron w stanie Ohio. Na cześć wynalazcy Charlesa Goodyear’a (1800-1860) nazywa ją Goodyear Tire and Rubber Company.

1899 – Rozpoczęcie produkcji. Początkowo są to gumowe podkładki pod końskie podkowy oraz inne drobne przedmioty z gumy.

1901 – W reklamie na łamach Saturday Evening Post pojawia się znany do dziś logotyp firmy Goodyear – „Wingfoot”, czyli uskrzydlona stopa, atrybut greckiego patrona posłańców Hermesa (lub jego rzymskiego odpowiednika – Merkurego), którego przedstawiano w „uskrzydlonych” sandałach.

1908 – Przedstawicielstwo Goodyear w Detroit dostarcza 1200 kompletów opon do przełomowego Forda Model T. Goodyear staje się kluczowym dostawcą ogumienia dla amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego. Współpraca z koncernem Ford trwa do dziś.

1909 – Pierwsza opona Goodyear do samolotu. W ciągu następnych lat powstanie Goodyear Aviation – lotniczy oddział koncernu.

1911 – Światową sławę zdobywa pierwszy sterowiec zbudowany przez firmę Goodyear. Naukowcy z Akron opracowali unikalną tkaninę jako poszycie konstrukcji.

1914 – Podczas wyścigu 500 mil na torze Indianapolis wszyscy zawodnicy używają opon Goodyear. To mocne wejście koncernu w sport samochodowy.

1916 – Goodyear stał się największym producentem opon samochodowych na świecie. Firmę promuje hasło „More people ride on Goodyear tires than on any other kind”.

Charles-Goodyear 1917 – Roczny dochód firmy przekracza 100 milionów dolarów. Produkcja ogumienia dla amerykańskich oddziałów walczących we Francji.

1924 – Goodyear kupił od niemieckiej firmy Zeppelin licencję na budowę sterowców. Rozpoczęcie prac nad syntetycznym kauczukiem o nazwie Chemigum.

1929 – Oficjalne przedstawicielstwo firmy The Goodyear Tire and Rubber Company w Polsce. Niedługo potem opony Goodyear są już dostępne na terenie całej Polski.

1941 – Po ataku na Pearl Harbour Goodyear przestawia się na produkcję wojenną.

1943 – Goodyear otrzymał kontrakt na produkcję elementów kadłuba do ciężkich bombowców strategicznych Boeing B-29 Superfortress (Superforteca). Większość załogi Goodyear stanowiły wtedy kobiety. 1949 – Początek budowy zakładów w Luksemburgu. Pierwsza telewizyjna reklama Goodyeara.

1963 – Craig Breedlove pobił rekord M. Thompsona, osiągając 407,75 mil na godzinę. Jego „Spirit of America” jechał na ogumieniu Goodyear.

1964 – Goodyear dołączył do elitarnego grona oficjalnych dostawców opon dla Formuły 1.

1965 – Paul Richard „Richie” Ginther (Honda) zwyciężył wyścig o Grand Prix Meksyku, zdobywając pierwsze z 368 zwycięstw zespołów wspieranych przez Goodyeara w Formule 1. To rekord pod względem liczby zwycięstw spośród producentów opon na świecie.

1970 – Opony Goodeyar XLT zamontowane w pojeździe MET (Modularized Equipment Transporter) lądują na Księżycu w ramach misji Apollo 14.

1984 – Zakup toru testowego Mireval we Francji.

1990 – Nieoficjalny import opon Goodyear do Polski i innych krajów postkomunistycznych.

1995 – Zakup większościowego pakietu akcji spółki T.C. Dębica przez Goodyeara. Początek inwestycji Goodyeara w Polsce.

1998 – Ostatni wyścig samochodu na oponach Goodyear w Formule 1.

2001 – Goodyear GT3 – pierwsza seryjnie produkowana, ekologiczna opona, do produkcji której użyto m.in. ziarna kukurydzy.

2010 – Prototypowa opona BioIsopreneTM zaprezentowana na konferencji klimatycznej w Kopenhadze.

Goodyear-EfficientGrip2011 – Goodyear pracuje nad technologią automatycznego utrzymywania ciśnienia w oponach (Air Maintenance Technology – AMT).

2012 – Goodyear zaprezentował opony o ocenie AA na etykiecie. Koncepcyjne opony EfficientGrip AA Edition osiągają jedne z najlepszych wyników w zakresie przyczepności na mokrej nawierzchni i oporów toczenia.

2012 – naukowcy z Centrum Innowacji Goodyeara odkryli, że zastosowanie oleju sojowego w produkcji opon może potencjalnie wydłużyć żywotność bieżnika o 10 proc. i zmniejszyć zużycie ropy naftowej wykorzystywanej do ich tworzenia nawet o 26,5 miliona litrów rocznie.

2013 – premiera innowacyjnej opony EfficientGrip Performance, która posiada klasę A w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni i klasę B w kategorii oporu toczenia.

2013 – Firma Goodyear Tire & Rubber Company po raz trzeci z rzędu znalazła się na liście 100 Najbardziej Innowacyjnych Firm na Świecie Thomson Reuters.

(ik)

Źródło i Fot.: Goodyear

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń