Do klientów w Europie trafiły już pierwsze pojazdy Iveco Stralis Natural Power Euro VI napędzane gazem ziemnym. Nowe modele Iveco doskonale sprawdzają się jako środek transportu w takich sektorach jak zaopatrzenie, logistyka (na krótkich, średnich i długich trasach) oraz usługi komunalne.
Producent samochodów dostawczych i ciężarowych poszerzył swój asortyment, oferując pełną gamę pojazdów w tym: lekkie, średnie i ciężkie pojazdy użytkowe, a także autobusy napędzane gazem ziemnym. Do dziś sprzedano łącznie 12 tys. pojazdów, z czego 2 tys. przypadło na rok 2013.
Szeroka gama nowego Stralis Natural Power Euro VI, obejmująca 2 i 3-osiowe podwozia oraz 2-osiowe ciągniki, pozwala spełnić wiele różnych potrzeb. Pojazdy produkowane w fabryce w Madrycie, są wyposażone w silnik Cursor 8 Natural Power o mocy od 270 do 330 KM. Silnik jest połączony z 16-stopniową zautomatyzowaną skrzynią biegów ZF lub 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów Allison z hydrokinetycznym zmiennikiem momentu obrotowego. Modele napędzane CNG są wyposażone w zbiorniki o łącznej pojemności 360-960 litrów sprężonego gazu ziemnego.
Oprócz wersji CNG przygotowanej z myślą o krótkich i średnich trasach, Stralis Natural Power dostępny jest także w wersji ze zbiornikiem gazu ziemnego w stanie ciekłym - LNG co zwiększa zasięg pojazdu do 750 km. Ciągnik AT440S33T/P LNG w konfiguracji standardowej jest wyposażony w cztery 70-litrowe zbiorniki CNG oraz 525-litrowy kriogeniczny zbiornik LNG. Gaz ziemny jest przechowywany w stanie ciekłym w temperaturze -130°C i pod ciśnieniem 9 barów, a przed wtryskiem do silnika gaz odparowuje się do postaci lotnej.
Firma Iveco to jedyny europejski producent, który wdrożył strategię opartą na technologii CNG podczas prac nad silnikiem Euro VI. Napędzane gazem ziemnym silniki FPT Industrial wykorzystują system spalania stechiometrycznego, dzięki czemu udało się uzyskać właściwy stosunek paliwa do powietrza. Spaliny są oczyszczane w standardowym katalizatorze trójdrożnym, który nie wymaga stosowania żadnych dodatkowych reagentów. Napędzane gazem ziemnym silniki Iveco pracują zdecydowanie ciszej w porównaniu z silnikami wysokoprężnymi oraz umożliwiają ograniczenie emisji CO2 od 10 proc. nawet do 100 proc. - jeśli wykorzystuje się biometan.
(ik)
Źródło i Fot.: Iveco