BANDAG
BTE 2
Bandag uzupełnia swój asortyment bieżników dla szerokich pojedynczych opon do przyczep o wielozadaniowy bieżnik BTE2. Bieżnik ten, cechując się wyższymi osiągami od swojego poprzednika - bieżnika BZAW (E) – i ma za zadanie go zastąpić. Rzeźbę bieżnika BTE2 cechują 4 asymetryczne rowki, co ułatwia odrzucanie kamieni i utrzymuje przyczepę w kursie na najbardziej krętych drogach. Natomiast zastosowanie, typowej dla produktów Bandaga, koncepcji dwupromieniowej krzywej barków, drastycznie zmniejsza ryzyko rozrywania się gumy oraz wpływ agresywnej nawierzchni drogi na oponę. Tabory przewozowe niewątpliwie docenią w oponie BTE2 nadzwyczaj dobrą ochronę barku i bardzo równomierne zużywanie się rzeźby bieżnika - zalety, które przyczyniają się do bezproblemowej jazdy - zarówno w odniesieniu do transportu dalekobieżnego, jak i regionalnego. Okazjonalnie, opony tej będzie można nawet używać do bardzo wymagających zadań czy transportu ciężkiego. Nowy bieżnik jest wykonany ze sprawdzonej, mocnej mieszanki gumowej, która gwarantuje bezproblemowy, wysoki kilometraż. Jego wielozadaniowy wzór niezwykle ułatwia standaryzację opon w taborze, poprzez kombinację nowych opon z bieżnikowanymi oponami BTE2. Opona BTE2 przyniesie taborowi znaczne oszczędności. Oferując te same osiągi w każdym sezonie, może być używana przez okrągły rok, tak więc tabory nie muszą już inwestować w osobne zestawy opon letnich i zimowych. Daje to redukcję kosztów wynikających z magazynowania i montażu opon oraz czasu przestoju pojazdów. Sezonowe zróżnicowanie warunków jazdy nie wpływa na trwałość opony BTE2, gdyż jej bardzo zaokrąglone barki redukują rozrywanie się gumy w tej strefie, podczas gdy czoło chroni swoje rowki dzięki świetnej zdolności odrzucania kamieni. Ponadto, cechująca wzór bieżnika dobra zdolność odprowadzania wody sprawia, że opona trzyma się mocno drogi bez względu na to, czy jazda odbywa się podczas deszczu, śniegu czy deszczu ze śniegiem. Dzięki zastosowaniu koncepcji miniskrzydełka (Mini Wing) bieżnikowana opona zyskuje wygląd nowej opony.
Zobacz cały numer PO 6/31 (Listopad-Grudzień 2004)
BRIDGESTONE
Blizzak W800
Opona ta zastąpi dostępną na rynku od 11 lat oponę M723. W800 to opona klasy premium do samochodów dostawczych o średniej i dużej ładowności oraz dużych samochodów segmentu MPV. W połączeniu z doskonałą przyczepnością na śniegu i lodzie, oferuje ona dobre właściwości zarówno na mokrej jak i suchej nawierzchni. Jej żywotność w porównaniu do innych aktualnie dostępnych produktów również wypada bardzo dobrze, a dodatkowo żebro ochronne zabezpiecza bark opony przed możliwością uszkodzenia np. o krawężnik. Wzór bieżnika łączy w sobie specjalny układ wzajemnie zazębiających się klocków z wzdłużnym nacięciem żebra barkowego, co wpływa na poprawę właściwości trakcyjnych opony oraz prowadzenia na zaśnieżonych nawierzchniach. Natomiast nacięcia na krawędziach bieżnika w połączeniu z dużą gęstością rowków „zig-zag” w centralnej jego części poprawiają zachowanie opony na oblodzonej nawierzchni. Rowki obwodowe wzmacniają przyczepność opony na mokrej nawierzchni oraz zwiększają odporność na aquaplaning. Dodatkowo ciągłe żebro barkowe minimalizuje podatność na nieregularne zużycie. Składniki mieszanki bieżnika zostały tak dobrane, aby zapewnić najlepsze połączenie właściwości opony w różnych warunkach drogowych z długą żywotnością, podczas gdy specjalna warstwa podkładowa odporna na wysoką temperaturę umożliwia podniesienie wskaźnika dopuszczalnej prędkości do symbolu R.
GOODYEAR
Marathon LHT 455/40R22.5
To nowa niskoprofilowa opona do przyczep i naczep. Dzięki temu zmniejszymy średnicę koła przy jednoczesnym zachowaniu dużej średnicy obręczy, co pozwala na zastosowanie dużych hamulców tarczowych. Dzięki tej oponie możliwe jest powiększenie ładowności pojazdu przy zachowaniu maksimum bezpieczeństwa. Są to szczególnie atuty w segmencie dużych naczep typu „Mega Trailer”. Opona powstała we współpracy z niemieckim producentem naczep, firmą Schmitz Cargobull. Pozwoliło to na stworzenie przyczepy o dużej pojemności z zachowaniem hamulców tarczowych 22,5 cala, które gwarantują największą skuteczność i bezpieczeństwo. Inną zaletą, wynikającą z dużej powierzchni bieżnika, jest zwiększenie o 10 proc. przebiegów opony oraz poprawa prowadzenia pojazdu i jego stabilności. Opona Marathon LHT 455/40R22.5 uzupełnia serię opon Goodyear Marathon LHT (ang. Long Haul Trailer – naczepy do transportu dalekiego zasięgu).
Zobacz cały numer PO 5/30 (Wrzesień-Październik 2004)
DUNPLOP
SP 252 455/40R22.5.
Najnowsza rodzina opon do transportu długodystansowego Dunlop – poszerza się o rozmiary 17.5’’, 19.5’’ i 22.5”, w tym popularne 385/65R22.5 i 385/55R22.5 oraz rewolucyjny, ultraniski 455/40R22.5 do meganaczep. SP252 - długodystansowe opony do naczep - charakteryzują się szeroką strefą kontaktu z nawierzchnią, zapewniającą równomierne zużycie bieżnika i rozkład nacisku. Opony mają ponadto doskonały przebieg i niskie opory toczenia, co oznacza dłuższą eksploatację i zmniejszone zużycie paliwa. W SP252 zmniejszono również hałas toczny i zapewniono doskonałą stabilność. Wszystkie opony z rodziny SP252 mogą być pogłębiane i bieżnikowane.
385/65R22.5 jest najlepiej sprzedającym się rozmiarem w segmencie opon do naczep. Z kolei 385/55R22.5 to nowy rozmiar w ofercie Dunlopa, który cieszy się stale rosnącą popularnością na rynku. Całkowicie rewolucyjnym osiągnięciem pod względem technologicznym jest nowa opona 455/40R22.5. To wyjątkowa konstrukcja została opracowana we współpracy z producentem naczep Schmitz Cargobull. Założenia projektowe opony 455/40R22.5 zakładały sprowadzenie średnicy opony do wartości poniżej 1 metra przy utrzymaniu obręczy 22,5”. Pozwala to na stosowanie maksymalnej wielkości tarcz hamulcowych w celu zwiększenia bezpieczeństwa jazdy. Konstruktorzy opracowali oponę o średnicy 936 mm, co umożliwia stworzenie naczepy o prześwicie wewnętrznym wynoszącym 3 metry. W efekcie zmaksymalizowana zostaje objętość ładunku i utrzymane obciążenie 9 ton na oś. Nowa opona zapewnia również przebieg lepszy o 10 proc. w porównaniu z konwencjonalnym odpowiednikiem.
Nowe opony z rodziny Dunlop SP252 są już dostępne na polskim rynku. W 2004 r. planowane jest wprowadzenie kolejnych rozmiarów. Opony ciężarowe Dunlop mają zapewniony pełny serwis w całej Europie poprzez sieć serwisów oponiarskich TruckForce oraz międzynarodowy serwis pomocy drogowej Serviceline 24h.