Jak wybierać opony?

 

W listopadzie 2012 r. na terenie Unii Europejskiej wprowadzono obowiązek etykietowania opon przez producentów, o czym na łamach Przeglądu Oponiarskiego i portalu PO Online informowaliśmy wielokrotnie. Dzięki temu każdy nabywca ma dostęp do informacji o podstawowych parametrach ogumienia. Z przeprowadzonych badań wynika jednak, że zaledwie połowa kupujących słyszała o wprowadzeniu etykiet, a jedna piąta nie wierzy w informacje na nich umieszczone. W związku z tym eksperci serwisu Allegro.pl podpowiadają, jak wybrać odpowiednie opony do naszego auta.

Badania przeprowadzone przez wspomniany serwis aukcyjny pokazały, że przy wyborze opon Polacy największą wagę przywiązują do kwestii związanych z bezpieczeństwem. Na pierwszym miejscu wśród najważniejszych kategorii znalazła się przyczepność danej opony, potem cena i wynik w testach.

Piotr Ciesielski, opiekun kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl, wyjaśnia że zaledwie 49 proc. konsumentów słyszało o etykietach na oponach wprowadzonych przez UE, ale tylko 42 proc. z nich potrafi odczytać informacje na nich zawarte. Faktem jest, że odsetek ten rośnie. Niestety informacje zawarte na etykietach wykorzystuje zaledwie 13 proc. nabywców. P. Ciesielski dodaje, że przyczyną tego jest z pewnością brak zaufania do tych danych.

Etykieta umieszczona na oponie zawiera informacje o trzech podstawowych parametrach, a są to: efektywność paliwowa, przyczepność na mokrej nawierzchni i poziom hałasu generowany podczas jazdy.

Efektywność paliwowa, czyli inaczej ekonomiczność opony, określona jest w klasach oznaczonych za pomocą pierwszych siedmiu liter alfabetu, a więc od A do G, gdzie A oznacza najwyższą klasę oszczędności paliwa, a G najniższą. Różnica na zużyciu paliwa pomiędzy zestawem opon klasy A, a zestawem klasy F może wynieść nawet 7,5 procent.

Określając przyczepność danej opony brany jest pod uwagę tylko jeden parametr - sprawność hamowania na mokrej drodze. Przyczepność określana jest w zakresie od A (najlepsza) do F (najgorsza). Klasy D i G nie obowiązują dla samochodów osobowych. W przypadku ogumienia klasy F droga hamowania może być dłuższa nawet o 18 metrów w porównaniu z klasą A (przy prędkości początkowej wynoszącej 80 km/h).

Ostatnia informacja - hałas emitowany przez oponę - wyrażony jest w decybelach. Głośność danego modelu jest przedstawiona graficznie za pomocą fal: jedna czarna fala oznacza oponę cichą, trzy czarne fale oponę czterokrotnie głośniejszą.

Wśród zarzutów ankietowanych, którzy uczestniczyli w badaniu Allegro.pl,  znalazło się podejrzenie o zawyżanie danych przez producenta i brak możliwości zweryfikowania tych informacji. Warto jednak pamiętać, że dane zawarte na etykietach to tylko część kryteriów, która definiuje jakość opony. Wielu renomowanych producentów opisując swoje produkty przedstawia nie trzy a kilkadziesiąt różnych parametrów. Jednak przepisy UE nie nakazują informowania klientów np. o wytrzymałości, odporności na zużycie, przyczepności na suchej nawierzchni, czy odporności na aquaplaning. Dlatego wybierając nowe opony warto poszerzyć naszą wiedzę np. o wyniki testów niezależnych organizacji.

Decydując się na konkretny model ogumienia należy przede wszystkim zwrócić uwagę na  zalecenia producenta. Rozmiar opon przystosowanych do naszego samochodu znajdziemy w instrukcji obsługi lub specjalnej naklejce umieszczonej w samochodzie Zgodnie z przepisami głębokość bieżnika nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm. Jednak specjaliści zalecają, aby w przypadku opon letnich wartość ta nie była mniejsza niż 3 mm. Oprócz tego warto także na bieżąco kontrolować stan opon w samochodzie. Jeżeli zauważymy wybrzuszenia, przecięcia lub inne uszkodzenia mechaniczne lepiej udać się do serwisu wulkanizacyjnego, w którym otrzymamy fachową pomoc.

(ik)

Źródło i Graf.: Allegro.pl

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń