Skończyła się zima, a wraz z nią mróz, śnieg i błoto pośniegowe na ulicach. Nadejście wiosny to także czas wymiany opon zimowych na letnie. Ich parametry mają zapewniać bezpieczną jazdę i optymalne osiągi w dodatnich temperaturach oraz na suchych i mokrych nawierzchniach.
Podział opon powstał z myślą o komforcie i bezpieczeństwie jazdy w różnych warunkach pogodowych. Umowną granicą, przyjętą przez producentów ogumienia, jest średnia dobowa temperatura powietrza powyżej 7 stopni Celsjusza. Jeśli przez okres 1-2 tygodni temperatura w nocy utrzymuje się powyżej 4-6 stopni Celsjusza, warto wyposażyć samochód w letnie opony. Warto wiedzieć, że sam skład mieszanki gumowej z większą ilością kauczuku sprawia, że letnie ogumienie jest twardsze i odporniejsze na zużycie latem.
Artur Posłuszny, menadżer w firmie ITR S.A. - dystrybutora opon marki Yokohama, podkreśla że jazda na zimowym ogumieniu przy wysokich temperaturach, kiedy asfaltowa nawierzchnia drogi jest rozgrzana, jest niebezpieczna i nieopłacalna. Ponadto bieżnik opony letniej z mniejszą liczbą rowków i nacięć, zapewnia jej większą powierzchnię styku z suchą nawierzchnią i lepsze hamowanie. Natomiast na mokrej nawierzchni kontrolę nad pojazdem pozwalają zachować specjalnie zaprojektowane kanały odprowadzające wodę. Opony przeznaczone na lato charakteryzują się także niższymi oporami toczenia i niższym poziomem emitowanego hałasu.
Przy wyborze odpowiednich opon pomocne mogą być etykiety umieszczane na oponach. Dzięki wyszczególnionym parametrom możemy dowiedzieć się więcej na temat oszczędności paliwa, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziomu hałasu generowanego przez oponę. Artur Posłuszny wyjaśnia, że dobra przyczepność na mokrej nawierzchni gwarantuje krótszą drogę hamowania. I choć zapewnia to bezpieczeństwo jazdy, to nie idzie w parze z niskimi oporami toczenia, przekładającymi się na niższe zużycie paliwa i oszczędność w eksploatacji. Użytkownicy muszą więc sami zdecydować, które z parametrów są dla nich najistotniejsze. Oprócz wspomnianych parametrów należy pamiętać także o wyborze odpowiedniego rozmiaru i doboru właściwych indeksów prędkości i ładowności.
Obowiązek etykietowania opon i rosnące oczekiwania klientów zmuszają producentów do poszukiwania nowych rozwiązań. Nad nowymi technologiami pracuje również koncern Yokohama. Producent opracował m.in. ultracienką wkładkę wewnętrzną - zmniejszającą utratę powietrza w oponie o ponad 30 proc., czy też innowacyjny skład mieszanki gumowej - zapewniający oponom letnim ponadprzeciętną przyczepność.
Warto dodać, że wybrane technologie tworzone na potrzeby samochodów wyścigowych są wykorzystywane w oponach oferowanych wszystkim kierowcom i w dużej mierze przekładają się na poprawę ich parametrów oraz osiągów. Przykładem jest jeden z najnowszych modeli opon letnich - ADVAN Sport V105 - przeznaczony do aut sportowych i wyczynowych o dużej mocy. Wykorzystana w produkcji tej opony innowacyjna technologia konstrukcji „Matrix Body-Ply Structure” została zaczerpnięta z modeli opon przygotowanych przez Yokohamę dla serii WTCC.
(ik)
Źródło i Fot. Yokohama