2014-03-25

Jak Polacy kupują letnie opony?

 

Specjaliści serwisu aukcyjnego Allegro.pl przygotowali raport dotyczący tego, czym Polacy kierują się przy wymianie i zakupie ogumienia. Choć wielu kierowców stara się użytkować opony jak najdłużej, wyniki badań pokazują, że świadomość związana z bezpieczeństwem jazdy z roku na rok rośnie.

Z danych zebranych przez wspomniany serwis aukcyjny wynika, że większość kierowców używała w mijającym sezonie opon zimowych, a dodatkowe 3 proc. deklarowało, że używa w tym okresie opon całorocznych. Oznacza to wyraźną poprawę, chociażby w porównaniu z 2008 r., kiedy aż 45 proc. ankietowanych deklarowało, że nie zmienia ogumienia w zależności od pory roku. Obecnie liczba kierowców, którzy jeżdżą przez cały rok na jednym komplecie opon spadła. Już tylko 2 proc. używa wyłącznie opon letnich, a 1 proc. zadeklarował, że jeździ wyłącznie na oponach zimowych.

Badania pokazały, że Polacy starają się jak najdłużej użytkować opony letnie. Piotr Ciesielski, opiekun kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl, dodaje, że ponad połowa ankietowanych zadeklarowała, że jeden komplet służy im ponad cztery sezony. W przypadku opon zimowych odsetek ten wynosił 35 proc., co oznacza, że „zimowki” są wymieniane częściej i przy niższych przebiegach. Świadczy to z pewnością o coraz większej świadomości związanej z bezpieczeństwem na drodze podczas zimowej pogody.

Głównym powodem zakupu nowego kompletu opon letnich jest zużycie poprzedniego zestawu, związane ze zbyt małą głębokością bieżnika, uszkodzeniem lub wiekiem produktu. Jednak niezadowolenie z poprzedniego ogumienia, co przyczyniło się do jego wymiany, zadeklarowało zaledwie 4 proc. użytkowników.

W porównaniu z zeszłym rokiem preferencje zakupowe Polaków zmieniły się tylko nieznacznie. Wtedy nowe opony letnie wybierała połowa nabywców, w tym roku odsetek ten zwiększył się do 65 proc.

Dla większości respondentów sprawy związane z bezpieczeństwem są ważniejsze niż cena. Spośród najważniejszych kategorii, na podstawie których decydują się na nowe opony letnie, najczęściej wybierali „przyczepność”. Na drugim miejscu znalazła się „cena”, dalej „wyniki w testach”. Marka opon zajęła czwarte miejsce, zaraz przed opiniami, które można znaleźć w internecie i wśród sprzedawców. Dla nabywców mniej istotne okazały się parametry, takie jak wpływ na spalanie, czy poziom generowanego hałasu.

Jak pokazały wyniki badań, swoją wiedzę o oponach Polacy czerpią przede wszystkim z publikacji branżowych w prasie i internecie. Ponad dwie trzecie ankietowanych wskazało właśnie te źródła informacji. Minimalnie mniejszym zainteresowaniem (50 proc.) cieszą się fora internetowe, których użytkownicy wymieniają się własnym doświadczeniem.

Zaufaniem kupujących cieszą się również specjaliści w punktach sprzedaży. Ponad 40 proc. kupujących bazuje właśnie na ich opinii. Rzadziej korzystamy z porad rodziny i znajomych -taką odpowiedź dała jedna trzecia badanych.

Polacy najczęściej kupują opony w internecie. Ponad dwie trzecie ankietowanych preferuje zakupy „online”, nieco mniej, bo 36 proc. wybiera niezależne serwisy wulkanizacyjne. 12 proc. ankietowanych zadeklarowało, że kupuje opony w sklepach motoryzacyjnych i tylko 3 proc.  w ASO. Na końcu listy znalazły się hipermarkety.

 

(ik)

Źródło i Graf.: Allegro.pl

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń