2014-03-18

Jakie serwisy wybieramy

TrustedTrader Polska przeprowadził sondaż, którego celem było sprawdzenie czym Polacy kierują się przy wyborze mechanika samochodowego. Podczas badania pytano zmotoryzowanych m.in. o to, dlaczego wybierają dany serwis i na co zwracają szczególną uwagę podczas wizyty w warsztacie.

Z zebranych danych wynika, że Polacy częściej wybierają warsztaty niezależne, niż te autoryzowane. Kierowcy preferują te serwisy, które sami już sprawdzali, albo te polecone przez rodzinę lub znajomych. Na pytanie: „Co jest dla ciebie najważniejsze przy wyborze mechanika samochodowego?”, aż 91 proc. respondentów wybrało odpowiedź „zaufanie - opinie i polecenia”. Taka opcja była o wiele częściej wybierana niż kryterium marki, a więc to, czy serwis jest stacją autoryzowaną oraz kryterium lokalizacji.

Kluczową rolę zaufania do danego warsztatu potwierdza także druga część sondażu. Ponad połowa ankietowanych przyznała, że wybierając dany zakład najpierw sprawdza, co myślą o nim internauci i znajomi (66 proc.) lub wypróbowuje go osobiście (30 proc.). Dawid Urbańczyk, ekspert TrustedTrader Polska, dodaje że szczególnie dla małych i średnich zakładów usługowych posiadanie negatywnych opinii, może być bardzo niekorzystne w skutkach. Fakt ten nierzadko wykorzystuje konkurencja, która np. podrabia negatywne opinie w internecie.

Wielu właścicieli serwisów samochodowych zdaje sobie sprawę z tego, że najlepszą reklamą jest polecenie warsztatu przez rodzinę lub znajomych. Według Pawła Roczniaka, właściciela serwisu Expert Roczniak z Tarnowa, klienta należy traktować uczciwie. Dodaje, że każde auto powinno się naprawiać tak, jakby się to robiło dla samego siebie. Rzetelna informacja i uczciwa naprawa to z pewnością droga do sukcesu.

Podobną opinię wyraził Wiesław Krzempek, szef zakładu blacharskiego z Brzeszcz. Dodaje on, że obecnie na rynku brakuje młodych mechaników wykwalifikowanych, czyli takich, którzy mają praktykę w zawodzie. Uważa, że trzeba mieć odpowiednie podejście do klienta i umieć z nim rozmawiać.

Inną istotną kwestią są standardy obsługi w warsztatach. W Polsce w większych serwisach samochodowych nie odbiegają one już od tych zachodnich, natomiast w małych bywa różnie. W zakładzie Pawła Roczniaka ciepła poczekalnia, kawa, darmowa ścieżka przeglądowa, czy mycie auta po naprawie, to właściwie standard, za który klient nie musi płacić. W przypadku mniejszych serwisów, często brakuje odpowiedniego zaplecza, dzięki któremu mogłyby takie udogodnienia zaoferować.

Dawid Urbańczyk z TrustedTrader, który od kilku lat mieszka w Wielkiej Brytanii, obserwuje, jak bardzo ten rynek jest wyczulony na sprawy związane z obsługą klienta. Uważa, że małe firmy, które chcą być konkurencyjne, muszą zadbać o nowe standardy. Samochód po naprawie powinien być już nie tylko sprawny, ale także czysty. Dodaje, że dobrą praktyką stosowaną nawet w małych warsztatach jest tak zwany „body check”, czyli wizualny przegląd auta. Mechanik sprawdza czy wszystko działa, czy opony mają odpowiedni bieżnik i przekazuje klientowi, na co warto zwrócić uwagę i na co się przygotować. Taka dbałość o klienta zwiększa szansę na jego powrót - kolejną wizytę w danym serwisie.

Jednym z powszechniejszych „zaniedbań” wśród polskich mechaników jest nieprzykładanie zbyt dużej uwagi do obecności w internecie. Na Zachodzie można zarezerwować wizytę online nawet w niewielkim zakładzie, zatrudniającym przykładowo 3 osoby. W przypadku polskich serwisów w internecie możemy znaleźć najczęściej tylko podstawowe informacje o tym, gdzie znajduje się dany punkt. Obecnie narzędzia internetowe i portale społecznościowe oferują szereg możliwości, z których nie wszyscy jednak korzystają.

TrustedTrader Polska to program działający na zasadzie partnerstwa z przedsiębiorstwami z sektora MŚP. Celem realizowanych działań jest zwiększenie zaufania konsumentów i promowanie dobrych praktyk firm w Polsce. Sondaż został przeprowadzony na zlecenie TTP przez Ośrodek Badania Opinii Adama Kowalskiego (OBOAK). W badaniu wzięło udział 330 respondentów.

Wyniki sondażu TrustedTrader Polska:

Co jest dla ciebie najważniejsze przy wyborze mechanika samochodowego?
1. Lokalizacja – jest blisko mojego domu – 3 proc. (10 odp.)
2. Marka – serwis jest autoryzowany – 6 proc. (20 odp.)
3. Zaufanie – opinie i polecenia – 91 proc. (300 odp.)

Jak sprawdzasz mechanika samochodowego?
1. Osobiście – przy pierwszej naprawie – 30 proc. (99 odp.)
2. Sprawdzam co myślą o nim inni (znajomi, internauci) – 66 proc.  (218 odp.)
3. Inne – 21 proc.  (69 odp.)

(ik)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń