Amerykański koncern oponiarski zaprezentował na targach w Genewie oponę do samochodów przyszłości typu SUV. Ten innowacyjny model jest efektem badań nad technologiami oponiarskimi jutra. Goodyear prowadzi nieustanne prace nad rozwojem technologii i wyjątkowych produktów do przyszłych zastosowań.
Choć koncepcyjna opona nie ma jeszcze nazwy, to znana jest już jej konstrukcja. Produkt powstał w oparciu o standardową oponę do samochodów klasy SUV z szerokim, centralnym rowkiem. Dzięki takim rozwiązaniom opona ma mniejszą powierzchnię styku z nawierzchnią, co zmniejsza opór toczenia i przekłada się na poprawę efektywności paliwowej oraz redukcję emisji dwutlenku węgla. W efekcie silnik nie musi wykonywać tak dużej pracy, by pokonać tarcie powstające w kontakcie z nawierzchnią. Istotnym zadaniem centralnego rowka jest także efektywne usuwanie dużych ilości wody i błota spod opony podczas deszczowej pogody. Ma tym samym zapewniać lepszą przyczepność na mokrej drodze.
W przeciwieństwie do innych koncepcyjnych produktów opona Goodyear nie polega na złożeniu razem dwóch małych opon na jednej obręczy, lecz na stworzeniu podwójnej powierzchni styku na pojedynczym korpusie opony dla pojazdów typu SUV. Dzięki temu ogumienie może udźwignąć ciężar samochodu. Ponadto usunięcie dużej ilości gumy z opony w miejscu rowka zmniejsza jej ciężar.
Dodatkowe właściwości opony to samooczyszczanie się, czyli usuwanie z bieżnika błota i innych zanieczyszczeń. Z kolei zaawansowana konstrukcja rowków bieżnika zmniejsza poziom emitowanego hałasu podczas jazdy. Koncepcyjna opona zawiera również potencjalne rozwiązanie z zakresu mobilności w postaci podwójnych komór powietrznych (po jednej na każdą stronę) połączonych systemem zaworów, dzięki którym ogumienie może się toczyć nawet po przebiciu jednej z komór.
Nowa opona Goodyeara jest produktem koncepcyjnym, powstałym w ramach prac badawczo-rozwojowych koncernu. Nie jest zatem przeznaczona do montażu w samochodzie, a rzeźba jej bieżnika i ogólna konstrukcja ma jedynie stanowić inspirację. W Genewie prototyp opony został zaprezentowany na koncepcyjnym modelu Hyundai Intrado.
(ik)
Źródło i Fot.: Goodyear