2014-02-28

Rosnący rynek części zamiennych

 

Z informacji przekazanych przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) produkcja części motoryzacyjnych w Polsce stale wzrasta. Komponenty samochodowe, wyprodukowane w ubiegłym roku w 900 krajowych fabrykach, osiągnęły wartość blisko 60 miliardów złotych.

Podczas konferencji prasowej poświęconej podsumowaniu sytuacji niezależnego sektora części motoryzacyjnych wicepremier Janusz Piechociński powiedział, że polski przemysły motoryzacyjny to przede wszystkim produkcja części i akcesoriów samochodowych. Dodał, że stanowi ona coraz ważniejszy segment naszej gospodarki, zwłaszcza, że ponad połowa z nich jest eksportowana. 

Fot.: Ministerstwo Gospodarki

Alfred Franke, prezes SDCM, podsumował sytuację w branży. Z zebranych przez stowarzyszenie danych wynika, że w 2013 r. wartość sprzedanej produkcji części samochodowych w Polsce wyniosła 59,1 mld złotych - co stanowi kolejny rekordowy wynik. Na eksport przeznaczono 50,6 proc. produkcji.

Polscy dystrybutorzy części również odnotowali większą sprzedaż. Ich przychody osiągnęły w ubiegłym roku wartość 10 mld złotych - co oznacza wzrost o 12,1 proc. Większą sprzedaż odnotowano zwłaszcza w przypadku komponentów przeznaczonych do aut osobowych. W segmencie pojazdów ciężarowych był on mniejszy i odzwierciedlał tempo wzrostu gospodarki.

Prognozy na ten rok również rysują się optymistycznie. Firmy przewidują dalszy wzrost przychodów, przy czym ponad połowa z nich spodziewa się, że przekroczy on 10 proc. dotychczasowych przychodów.

Pozytywnym zjawiskiem jest także rosnący eksport osiągany przez polskich producentów.  W segmencie osobowym stanowi on już 16,5 proc., a w ciężarowym 7,1 proc. ogólnych przychodów. Warto dodać, że są to firmy o polskim kapitale, które z powodzeniem konkurują z przedsiębiorstwami zachodnimi. Niestety negatywnym zjawiskiem jest natomiast spadający poziom marż, jakie uzyskują dystrybutorzy.

Zmiany zaobserwowano także na rynku usług warsztatowych, który w Polsce zdominowany jest przez serwisy niezależne. Choć liczba warsztatów w ostatnim czasie spada, to miejsc pracy w tej branży przybywa. Dzieje się tak dlatego, że słabsze, mniejsze zakłady, które nie inwestują w odpowiednie wyposażenie, szkolenia i rozwój, wypadają z rynku. Ich miejsce zajmują nowoczesne serwisy, w których przybywa stanowisk naprawczych.

Janusz Piechociński, podsumowując konferencję, zwrócił uwagę na mity, które funkcjonują w Polsce. Niektórzy uważają, że polski przemysł motoryzacyjny (w rozumieniu produkcji samochodów) właściwie nie istnieje, bo nasze fabryki należą do koncernów zagranicznych. Tymczasem wśród producentów części są firmy z polskim kapitałem, które dobrze sobie radzą i rozwijają się. Minister dodał, że iż fabryki motoryzacyjne nie są lokowane w Polsce wyłącznie z powodu niskich kosztów pracy. Wśród nich znajdują się także wysokie kwalifikacje polskich pracowników, w tym kadry inżynierskiej i menedżerskiej.

(ik)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń