Z badań przeprowadzonych przez firmę Motoraporter, sieci ekspertów motoryzacyjnych świadcząca usługi oględzin samochodów używanych, wynika że na polskim rynku niezmiennie królują marki niemieckie. Jak się okazało 35 proc. kupujących wybiera auta kilkuletnie - mające od 3 do 7 lat.
Ponad 80 proc. samochodów sprawdzanych przez ekspertów pochodziło z importu. Najczęściej są to auta zza naszej zachodniej granicy. Choć ta tendencja wciąż się utrzymuje, w Polsce odnotowano prawie dwukrotny wzrost samochodów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych. Z danych Motoraportera wynika, że w ubiegłym roku odsetek tych pojazdów wynosił 6 proc., natomiast obecnie jest to około 10 proc.
Badania pokazały, że Polacy spośród używanych aut najchętniej wybierają modele BMW, Opla lub Audi. W 2013 r. najczęściej poszukiwanym samochodem było BMW Serii 3. Na drugim miejscu znalazł się Opal Astra, a trzecie i czwarte miejsce zajęło odpowiednio Audi A6 i A4. Pierwszą piątkę zamyka Ford Mondeo. Preferencje kupujących nieco się zmieniły w stosunku do pierwszego półrocza 2013 roku. Wtedy wśród klientów Motoraportera dominował Opel z modelami Astra i Corsa. BMW Serii 3 znajdowało się dopiero na trzecim miejscu. Honda Civic i Nissan Patrol zamykały pierwszą piątkę najpopularniejszych modeli. W kategorii popularności w ramach konkretnej marki bezkonkurencyjny okazał się Jeep Grand Cherokee, który cieszył się zainteresowaniem wśród 85 proc. poszukujących auta tej marki. Nieco niżej znalazły się Ford Mondeo i Mazda 6 z wynikiem na poziomie 50 proc.
W 2013 r. Polacy najczęściej poszukiwali modeli w średnim wieku. Samochodami wyprodukowanymi pomiędzy 2001, a 2010 rokiem interesowało się 68 proc. nabywców, którzy zlecili sprawdzenie pojazdu ekspertom Motoraportera. 24 proc. kierowców decydowało się na auta nowe, wyprodukowane po 2011 roku. Samochody starsze niż 13 lat cieszyły się znikomym zainteresowaniem oscylującym na poziomie zaledwie 8 proc. Zdecydowana większość badanych samochodów, bo aż 79 proc. miała przebieg powyżej 100 tys. km. Warto dodać, że jest to przebieg deklarowany. Specjaliści firmy w 44 proc. badanych przypadków przyznali, że licznik mógł być cofnięty.
Samochody z silnikami diesla nadal cieszą się minimalną przewagą wśród osób, które zleciły firmie kontrole pojazdu. W 2013 roku ten rodzaj paliwa wybierało 60 proc. klientów. Największą popularnością cieszyły się modele z silnikiem o pojemności nieprzekraczającej 2 litrów, co ma związek z przepisami akcyzowymi obowiązującymi w Polsce. Akcyza nałożona na samochody sprowadzane z terenu UE jest uzależniona od pojemności silnika. Jej wielkość to 3,1 proc. od wartości auta dla modeli z silnikami o pojemności do dwóch litrów, dla większych jednostek przewidziano stawkę na poziomie 18,6 proc. Taki odsetek skutecznie zniechęca większość nabywców kupujących auta sprowadzane do Polski. 50 proc. kupujących wybierało nieduże jednostki. Silniki o pojemności 2,1 do 3,0 litra wybierało już tylko 35 proc. nabywców, silniki powyżej trzech litrów cieszyły się zainteresowaniem wśród zaledwie 15 proc. klientów firmy.
(ik)