2014-02-17

Michelin Alpin 5 na zimę

 

Francuski koncern oponiarski opracował nową oponę zimową. To Michelin Alpin 5,  która stanowi odpowiedź na zmieniające się warunki klimatyczne w Europie. Ze względu na coraz mniejsze opady śniegu ogumienie zimowe musi zapewniać bezpieczeństwo nie tylko na drogach ośnieżonych czy oblodzonych, ale także na suchych i mokrych nawierzchniach.

Z badań przeprowadzonych przez Katedrę Badań Przyczyn Wypadków Drogowych na Uniwersytecie Technicznym w Dreźnie (VÜFO) wynika, że między październikiem a kwietniem tylko 4 proc. wypadków odnotowuje się podczas jazdy po śniegu, a najwięcej, bo aż 57 proc., na nawierzchniach suchych. W związku z tym Michelin zaprojektował nową oponę, która ma odpowiadać na zmienne warunki pogodowe podczas zimy.

Francuski koncern jako pierwszy zastosował w mieszance gumy bieżnika opony zimowej elastomery funkcjonalne, które zapewniają większą przyczepność na mokrych i zaśnieżonych nawierzchniach przy jednoczesnym zachowaniu niskich oporów toczenia. Nowa mieszanka opiera się na czwartej generacji technologii Helio Compound i zawiera olej słonecznikowy, który pozwala na zachowanie właściwości gumy i jej elastyczności w niskiej temperaturze.

Jak wiadomo podczas jazdy każda opona ulega ciągłym odkształceniom, co zmniejsza jej obszar kontaktu z podłożem, a tym samym przyczepność. W związku z tym Michelin zastosował dla ogumienia Alpin 5 technologię Stabili Grip, która opiera się na samoblokujących się lamelach i efektywnym powrocie rzeźby bieżnika do pierwotnego kształtu. Te samoblokujące się klocki zapewniają odpowiedni kontakt opony z podłożem i większą precyzję kierowania (efekt „śladu”).

W oponie zastosowano kierunkowy bieżnik. Jego głębokie rowki oraz specjalnie zaprojektowane klocki dają efekt „raków i trybów” w obszarze kontaktu opony ze śniegiem. Przy powrocie klocków do pierwotnego kształtu boczne rowki skutecznie odprowadzają wodę, dzięki czemu zmniejszają ryzyko aquaplaningu. Lamele bieżnika działające na zasadzie małych pazurów zapewniają większą przyczepność i lepszą trakcję. W porównaniu z poprzednią generacją tego ogumienia, nowy model ma o 12 proc. więcej krawędzi,  o 16 proc. więcej nacięć i o 17 proc. wyższy stosunek gumy do rowków i kanałów.

Nowa opona ma zapewniać wysiąknie osiągi podczas jazdy na śniegu oraz mokrych i suchych nawierzchniach. To przykład strategii Michelin Total Performance, która polega na równoczesnym podnoszeniu wykluczających się osiągów opony (np. przyczepność i niskie opory toczenia). Celem tego planu jest udoskonalanie wszystkich parametrów ogumienia bez utraty jej poszczególnych właściwości.

(ik)

Fot. Michelin

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń