2014-01-27

Technologia „ologic” od Bridgestone

 

Japoński koncern oponiarski opracował nową linię opon dla samochodu elektrycznego BMW i3. Bridgestone, będąc wyłącznym dostawcą ogumienia dla tego wyjątkowego modelu, stworzył produkt odzwierciedlający wyznawaną przez BMW wizję mobilności, zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Najnowszy elektryczny model BMW oferuje wysoki poziom oszczędności i wydajności. Auto wymagało od japońskiego koncernu stworzenia nowej koncepcji ogumienia. W związku z tym producent opracował technologię „ologic”, która wykorzystuje synergię między dużą średnicą a wąskim bieżnikiem. Nowe opony zapewniają lepszą aerodynamikę i opór toczenia, jednocześnie zachowując doskonałą przyczepność przy deszczowej pogodzie.

Połączenie dużej średnicy z wąskim bieżnikiem ma kilka zalet. Choć bieżnik w oponach o mniejszej średnicy zazwyczaj ma tendencję do zbytniego poruszania się lub odkształceń podczas jazdy, większa średnica i wyższa sztywność opasań istotnie ograniczają odkształcenia opony. W wyniku tego zmniejszeniu ulega tarcie wewnętrzne, co przekłada się na mniejsze zużycie energii, a w konsekwencji na mniejsze opory toczenia. Oprócz tego, że poprawiono aerodynamikę wąskich opon, nadal zachowano wysoki poziom bezpieczeństwa. Odpowiednią przyczepność zapewnia wydłużona powierzchnia styku bieżnika z nawierzchnią, rewolucyjny wzór bieżnika i specjalna mieszanka gumowa.                                                                                                      Fot. Bridgestone

Oba koncerny starają się tworzyć produkty, które ograniczają zużycie paliwa i związaną z tym emisję dwutlenku węgla oraz obniżają ogólny wpływ całej produkcji i eksploatacji produktów na środowisko. Najnowsza technologia powinna pomóc w realizacji jednego z celów długofalowej wizji firmy Bridgestone, którym jest przyczynienie się do ustalonego na szczeblu międzynarodowym ograniczenia emisji CO2 o 50 proc. do roku 2050.

Opony Ecopia EP500 ologic, wprowadzone na rynek wraz z modelem BMW i3 w listopadzie 2013 r., dostępne są w czterech rozmiarach: 155/70 R19 84Q, 175/60 R19 86Q, 155/60 R20 80Q i 175/55 R20 85Q. Samochód występuje także z ogumieniem w dwóch odmianach zimowych - lamelowane BLIZZAK LM-500 ologic i bezkolcowe BLIZZAK NV ologic (z mieszanką Multicell® 2 do użytkowania w warunkach nordyckich).

(ik)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń