Japoński koncern oponiarski opracował nową linię opon dla samochodu elektrycznego BMW i3. Bridgestone, będąc wyłącznym dostawcą ogumienia dla tego wyjątkowego modelu, stworzył produkt odzwierciedlający wyznawaną przez BMW wizję mobilności, zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Najnowszy elektryczny model BMW oferuje wysoki poziom oszczędności i wydajności. Auto wymagało od japońskiego koncernu stworzenia nowej koncepcji ogumienia. W związku z tym producent opracował technologię „ologic”, która wykorzystuje synergię między dużą średnicą a wąskim bieżnikiem. Nowe opony zapewniają lepszą aerodynamikę i opór toczenia, jednocześnie zachowując doskonałą przyczepność przy deszczowej pogodzie.
Połączenie dużej średnicy z wąskim bieżnikiem ma kilka zalet. Choć bieżnik w oponach o mniejszej średnicy zazwyczaj ma tendencję do zbytniego poruszania się lub odkształceń podczas jazdy, większa średnica i wyższa sztywność opasań istotnie ograniczają odkształcenia opony. W wyniku tego zmniejszeniu ulega tarcie wewnętrzne, co przekłada się na mniejsze zużycie energii, a w konsekwencji na mniejsze opory toczenia. Oprócz tego, że poprawiono aerodynamikę wąskich opon, nadal zachowano wysoki poziom bezpieczeństwa. Odpowiednią przyczepność zapewnia wydłużona powierzchnia styku bieżnika z nawierzchnią, rewolucyjny wzór bieżnika i specjalna mieszanka gumowa. Fot. Bridgestone
Oba koncerny starają się tworzyć produkty, które ograniczają zużycie paliwa i związaną z tym emisję dwutlenku węgla oraz obniżają ogólny wpływ całej produkcji i eksploatacji produktów na środowisko. Najnowsza technologia powinna pomóc w realizacji jednego z celów długofalowej wizji firmy Bridgestone, którym jest przyczynienie się do ustalonego na szczeblu międzynarodowym ograniczenia emisji CO2 o 50 proc. do roku 2050.
Opony Ecopia EP500 ologic, wprowadzone na rynek wraz z modelem BMW i3 w listopadzie 2013 r., dostępne są w czterech rozmiarach: 155/70 R19 84Q, 175/60 R19 86Q, 155/60 R20 80Q i 175/55 R20 85Q. Samochód występuje także z ogumieniem w dwóch odmianach zimowych - lamelowane BLIZZAK LM-500 ologic i bezkolcowe BLIZZAK NV ologic (z mieszanką Multicell® 2 do użytkowania w warunkach nordyckich).
(ik)