W 2013 r. aż 13 proc. części było wadliwych i nie nadawało się do montażu w samochodach. Dane zebrane przez Exact Systems, firmę kontrolującą jakość części samochodowych, pokazują że odsetek ich wzrósł w porównaniu z poprzednim rokiem. Wynik uzyskany w Polsce w 2013 r. jest także większy od średniej europejskiej. Eksperci rynku motoryzacyjnego podkreślają, że samochód składa się średnio z 8 tys. części, a więc wada choćby jednej z nich może przyczynić się do poważnej awarii auta.
W ubiegłym roku z polskich fabryk wyjechało tylko 575 tys. samochodów, czyli o niecałe 10 proc. mniej niż w 2012 r. Spadek produkcji w Polsce notowany jest już od 5 lat. Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji, zaznacza, że polskie firmy, aby powrócić do poziomu zamówień sprzed kilku lat, muszą postawić na wprowadzenie nowych standardów jakości i wymogów wobec dostawców. Jeżeli to nie nastąpi, możemy stracić pozycję konkurencyjną na rzecz innych rozwijających się krajów, takich jak Czechy, Rumunia czy Turcja.
Jak wskazały zebrane dane, jedna na osiem części w Polsce jest wadliwa. Firmy motoryzacyjne każdego roku prowadzą akcje wzywania do naprawy właścicieli pojazdów, w których wykryto nieprawidłowości. Koncerny tracą w ten sposób zaufanie swoich klientów, dlatego też coraz częściej kładą nacisk na dokładne kontrole jakości wykorzystywanych do montażu półproduktów. Pozytywnym aspektem tej sytuacji jest właśnie fakt, że fabryki samochodów i dostawcy części z roku na rok coraz lepiej dbają o właściwe parametry produkowanych czy wykorzystywanych elementów. Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems, dodaje, że w 2013 r. firmie zlecono kontrolę ponad 240 mln podzespołów i części. To aż o 21 proc. więcej niż w 2012 r.
Wspomniana firma przeprowadziła także kontrolę blisko 500 mln części w całej Europie. Nieciekawie wygląda sytuacja w Rosji, gdzie aż 39 proc. zbadanych elementów nie spełniało wymogów bezpieczeństwa. Natomiast w Niemczech i na Słowacji odnotowano niewielki odsetek wadliwych półproduktów (odpowiednio 3 i 6 proc.). Przed wyborem konkretnego modelu samochodu warto przejrzeć rankingi najbardziej bezawaryjnych pojazdów. Według raportu niemieckiej organizacji TÜV wśród 2-3-letnich aut najbardziej niezawodnym jest Opel Meriva. Na kolejnych miejscach znalazły się Mazda 2 oraz Toyota iQ. Wśród starszych aut liderem została Toyota Prius. Podczas przygotowania zestawień brano pod uwagę wyniki okresowych przeglądów przeprowadzanych w stacjach diagnostycznych. Na rezultat danego modelu wpływała także ilość wykrytych awarii i usterek, które mogły mieć istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
(ik)
Fot. Bosch