Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii pojawiły się nowe formy komunikacji i wymiany informacji. Bez wątpienia ma to istotne znaczenie w biznesie oraz kontaktach z klientami. Przydatnym i popularnym narzędziem jest np. strona internetowa oraz poczta elektroniczna. Choć rozwiązania te mają w sobie spory potencjał nie zawsze się wykorzystywane przez firmy, w tym warsztaty samochodowe.
Rozwój cyfryzacji oraz ułatwiony dostęp do internetu powodują, że klienci coraz częściej poszukują usługodawcy w sieci, a następnie kontaktują się z nim. Taka tendencja dotyczy również warsztatów samochodowych. Internetowy portal MotoFocus.pl przeprowadził badania, z których wynika, że ponad 40 proc. niezależnych serwisów otrzymuje zapytania o części lub naprawy drogą mailową. Skoro tak wielu kierowców właśnie w internecie poszukuje informacji na temat oferty i usług warsztatów warto posiadać choćby prostą stronę www oraz firmową pocztę elektroniczną.
Do podstawowych elementów, które powinny się znaleźć na stronie serwisu należą z pewnością dane kontaktowe, w tym adres, numer telefonu i adres e-mail oraz zakres świadczonych usług. Coraz częściej na takich portalach można znaleźć informacje o dostępnych w sprzedaży produktach, galerie zdjęć, czy mapkę z informacją jak dojechać do warsztatu.
Równie istotną kwestią jest sprawna wymiana informacji za pośrednictwem poczty elektronicznej. Klienci wysyłając zapytanie o części, czy naprawy oczekują możliwie szybkiej odpowiedzi. Długie oczekiwanie na wiadomość zwrotną może zniechęcić do firmy oraz do skorzystania z jej usług. Tymczasem z analizy MotoFocus.pl wynika, że aż 60 proc. warsztatów niezależnych w ogóle nie udziela odpowiedzi na otrzymane zapytanie drogą mailową. Taki odsetek zaskakuje, zwłaszcza w kontekście deklaracji stosunkowo częstego sprawdzania poczty elektronicznej.
Można zatem wywnioskować, że sprawdzanie poczty elektronicznej nie jest równoznaczne z szybkim udzielaniem odpowiedzi tą droga. Jeżeli natomiast klient nie otrzyma potrzebnych mu informacji, skontaktuje się raczej z konkurencją, niż ponownie wyśle wiadomość do firmy, która zwleka z odpowiedzią. Z drugiej strony w natłoku pracy czasem trudno jest znaleźć czas by przejrzeć pocztę i odesłać wiadomości zwrotne, zwłaszcza jeżeli zadane pytania wymagają przejrzenia kilku katalogów czy cenników.
W tej sytuacji można skorzystać z szablonu odpowiedzi, w której dziękujemy klientowi za przesłaną wiadomość i informujemy, że szczegółową odpowiedź prześlemy najszybciej jak będzie to możliwe. Takie rozwiązanie pozwoli na budowanie pozytywnego wizerunku firmy i nie pozostawia klienta bez żadnej odpowiedzi. Z przeprowadzonych jednak badań wynika, że z tej prostej i szybkiej metody korzysta zaledwie 26 proc. niezależnych serwisów.
Z danych zaprezentowanych w ubiegłym roku przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji wynika, że umiejętność wysyłania e-maili z załącznikami posiada 46 na 100 osób w Polsce w wieku od 16 do 74 lat. Pocieszający jest jednak fakt, że z roku na rok liczba ta rośnie.
(ik)