2013-11-25

Zimowe opony ciężarowe

 

W ofercie amerykańskiego producenta - firmy Goodyear - dostępnych jest kilka produktów stworzonych z myślą o pojazdach użytkowych., które doskonale sprawdzą się w trudnych, zimowych warunkach pogodowych. Wśród nich znajduje się nie tylko ogumienie UltraGrip, przeznaczone do aut ciężarowych i autokarów. Będą to również zimowe opony Municipal 17.5”, Regional Haul Drive 19.5” oraz nowo wprowadzone KMAX D i FUELMAX D, dostępne od stycznia 2014 r. na większości rynków Europy.

Wspomniane produkty posiadają oznaczenie M+S i mają właściwości ogumienia użytkowanego na śniegu. Są to modele wielosezonowe, spełniające wymogi, jakie są stawiane oponom zimowym. Choć w UE nie istnieje jeszcze jednolite ustawodawstwo dotyczące stosowania tych produktów, to funkcjonuje jednak oficjalna unijna ich definicja. Według regulacji EU 661/2009 „opona śniegowa” (lub „zimowa”) definiowana jest jako „opona, której wzór bieżnika, skład mieszanki lub struktura, są zaprojektowane w głównej mierze z myślą o osiąganiu w warunkach śniegowych wyższych parametrów niż osiągane przez zwykłą oponę, gdy chodzi o zdolność do inicjowania i utrzymywania pojazdu w ruchu”.

Warto pamiętać, że na rynku funkcjonują różne oznaczenia opon zimowych, które odróżniają je od standardowych modeli. Symbol M+S informuje, że produkt przeznaczony jest na błoto i śnieg. Ogumienie oznaczone tym symbolem nie musi być „zimówką” - może to być model całoroczny. Natomiast oznaczenie składające się z trzech szczytów górskich z płatkiem śniegu (3PMSF) może być stosowane wyłącznie na oponach, które w zimowych warunkach mają określone osiągi, czyli odpowiednią wartość tak zwanego „wskaźnika przyczepności na śniegu”. Ogumienie M+S ma z pewnością lepszą trakcję na śniegu niż zwykłe produkty, ale niekoniecznie spełniają warunki, które kwalifikowałyby je do otrzymania oznaczenia 3PMSF.

Obecnie wielu kierowców zdaje sobie sprawę z różnić, jakie występują pomiędzy różnymi typami opon. W zależności od temperatury mają one odmienne właściwości, dlatego dla zimowych warunków potrzebne są specjalne mieszanki i wzór bieżnika. Dobre właściwości zimą wykazują modele wspomnianej marki z nowych linii KMAX i FUELMAX. Opony te zapewniają doskonałą przyczepność oraz trakcję, dzięki czemu pojazdy użytkowe mogą poruszać się po ośnieżonych i oblodzonych drogach. Technologie zastosowane w tych produktach mają również wpływać na mniejsze zużycia paliwa oraz dłuższe przebiegi. Typowo zimowe produkty, które sprawdzą się w najtrudniejszych warunkach to UltraGrip WTS, WTD i WTT. Właściwości tego typu ogumienia wykraczają poza możliwości innych modeli, takich jak KMAX D czy FUELMAX D.

(ik)

Fot. Goodyear

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń