2013-11-19

Zaostrzone przepisy dot. „zimówek”

 

Od 15 listopada br. w Norwegii zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące użytkowania opon zimowych i łańcuchów. Zgodnie z wprowadzonymi niedawno regulacjami wszystkie pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony, muszą być wyposażone w ogumienie zimowe między 15 listopada a 31 marca. Przepisy te mają dotyczyć również autobusów i autokarów.

Władze Norwegii precyzyjnie określiły wymogi względem zimowych opon. Przede wszystkim za ogumienie przeznaczone na zimę uznano wyłącznie te oznaczone kodami M+S, MS, M&S, M-S, „mud and snow” (błoto i śnieg), 3PMSF, bądź symbolem „3 peak mountain snowflake” (3 szczyty z płatkiem śniegu) lub wyposażone w kolce. Nowe regulacje dotyczą także minimalnej głębokości rzeźby bieżnika, która we wspomnianym okresie w pojazdach powyżej 3,5 tony musi wynosić 5 mm.

W wybranych rejonach Norwegii, jak Nordland, Troms i Finnmark, nakaz użytkowania opon zimowych w pojazdach, których masa całkowita przekracza 3,5 obowiązuje w okresie od 15 listopada do 30 kwietnia. Warto o tym pamiętać, ponieważ za niedostosowanie się do wspomnianych przepisów, np. za niedostateczną głębokość bieżnika, grozi mandat w wysokości 750 NOK, a więc około 400 zł - od jednej opony.

Wprowadzone niedawno przepisy regulują również kwestie związane z łańcuchami i ogumieniem z kolcami. W sezonie zimowym pojazdy ciężarowe muszą być zawsze  wyposażone w łańcuchy - jeden dopasowany do kół przednich i dwa dopasowane do kół napędowych. Nakaz ten obowiązuje niezależnie od warunków atmosferycznych, na wypadek gwałtownego załamania pogody.

Przepisy, które obowiązują w Norwegii mają zapewnić jak najwyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy. Marcin Cywiński, z Continental Opony Polska, podkreśla że wszystkie opony na oś napędową niemieckiego koncernu spełniają warunki konieczne do poruszania się po norweskich drogach. Ponadto specjalne ogumienie do naczep typu HSW2 i HTW2 z serii Scandinavia posiada odpowiednio zaprojektowany bieżnik, który zapewnia optymalne przeniesienie siły hamowania oraz przeciążeń występujących na zakrętach nawet na bardzo śliskich nawierzchniach.

(ik)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń