DO I OD REDAKCJI: Pokłosie naszej sondy

 

Nawiązując do artykułu Sonda Przeglądu nr 4 Przegląd Oponiarski red. Rajmunda Kowalskiego dotyczącego bezpieczeństwa pracy podczas pompowania opon, pragnę uzupełnić tę sondę informacjami, jak wielkie znaczenie ma stosowanie kosza do pompowania opon dla bezpieczeństwa osób pracujących przy naprawach ogumienia, ponieważ wewnętrzne uszkodzenia opony nie są widoczne gołym okiem, gdzie podczas pompowania następuje wzrost ciśnienia w oponie i uszkodzenie niewidoczne daje o sobie znać, kończąc się wystrzałem opony.

Ostatnio nastąpił wystrzał opony bieżnikowanej w osłonie (koszu) w jednym z zakładów wulkanizacyjnych podczas pompowania. O sile wybuchu można sobie uświadomić, jak wielka jest siła 12 atm., gdzie nastąpiła deformacja konstrukcji kosza (w załączeniu zdjęcia). Chciałbym za pośrednictwem Waszej Redakcji poinformować przedsiębiorców prowadzących zakłady wulkanizacyjne o dużym zagrożeniu, a jednocześnie odpowiedzialności.

Firma Delta produkuje kosze do pompowania opon, gdzie kosz jest zwartą konstrukcją stalową wykonaną z rur grubościennych,
a dla zwiększenia bezpieczeństwa zainstalowano siatkę stalową o wym. oczka 10 x 10 mm, dodatkowo chroniąc przed drobnymi elementami opony, które tworzą się podczas wybuchu opony.

Powołując się na przepisy bezpieczeństwa dla stanowiska pompowania opon w dokumentacji określamy status niebezpieczeństwa, które ma być widocznie oznakowane kodem czerwonym i określony sposób pracy na tym stanowisku. Trzeba też pamiętać o tym, że chodzi nie tylko o bezpieczeństwo personelu, ale również klientów, którzy obserwują naprawy ogumienia i często przebywają wśród pracowników. Poruszając ten problem przedsiębiorcy powinni wyznaczyć miejsca oczekiwania klientów na zakończoną naprawę poza strefą zagrożenia.

Jednocześnie chciałbym zwrócić uwagę na bezpieczeństwo podczas dopompowywania kół zamocowanych w pojeździe, gdzie zwyczajowo nie stosuje się żadnych osłon. Tutaj także występuje bardzo duże zagrożenie wystrzału opony, natomiast pracownicy są bezpośrednio narażeni na ciężkie urazy. Znane są nam bowiem wypadki śmiertelne spowodowane tym, że pracownicy dopompowując koła zamontowane na samochodzie obserwowali z bliska wielkość ciśnienia. W każdym przypadku dopompowywania kół nawet o 1 atm. koło powinno być odkręcane z pojazdu i umieszczane w koszu do pompowania. Takie postępowanie w pełni zabezpieczy osoby pracujące przed urazami i wypadkami śmiertelnymi. 

Wiesław Wiśniewski    

*  *  *

Od Redakcji

Zdecydowanie popieramy stanowisko naszego Czytelnika w kwestii dbałości o bezpieczeństwo pracowników serwisów, klientów oraz postronnych obserwatorów. Bo przecież poszkodowanym może być również osoba przypadkowo przechodząca obok naprawianego pojazdu. Opowiadamy się i podpisujemy pod wnioskiem, aby w każdym zakładzie obsługującym opony ciężarowe znajdowała się klatka bezpieczeństwa. Nie musi to być nawet oddzielne pomieszczenie, o którym wspominali niektórzy z naszych rozmówców (Sonda w PO nr 4/47). Wystarczy, że będzie to wykonana z porządnej stali klatka. Nawet jeśli nie będzie używana na co dzień, to z pewnością dla serwisu nie będzie to daremny wydatek. Wystarczy, że uratuje komuś zdrowie lub nawet życie.  A cenniejszego daru niż ten ostatni nie ma. Niech więc pod rozwagę wezmą ten fakt ci, którzy nadal mają wątpliwości czy kupić tego typu sprzęt, nawet jeśli nie będą korzystać z niego codziennie.

                                                                           Sławomir Górzyński

Zobacz cały numer PO 5/48 (Wrzesień-Październik 2007)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń