W tym roku przypada 125. rocznica powstania marki Dunlop obecnie jednej z wielu w Grupie Goodyear. To okazja, by przypomnieć w skrócie rozwój firmy związanej ze sportami motorowymi i liczącego się na świecie producenta opon high performance i ultra-high performance. Jubileusze to oczywiście czas podsumowań, ale i myślenia o przyszłości. Dlatego Dunlop - zgodnie z obowiązującymi w branży trendami - już dziś koncentruje się na problemie efektywności paliwowej oraz pojazdach zasilanych paliwami alternatywnymi.
Historia marki Dunlop to dzieje innowacyjności, dla której poligonem doświadczalnym od zarania były areny sportów motorowych. W 1902 roku, zaledwie 14 lat po opatentowaniu pierwszej opony pneumatycznej (1888) i 13 lat po założeniu Dunlop Pneumatic Tyres Co. Ltd. (1889), firmy produkującej opony na skalę przemysłową, Dunlop wygrywa wyścig Paryż-Wiedeń. Wcześniej były sukcesy w rywalizacji kolarzy. W 1889 roku Willie Hume wygrał cztery wyścigi na rowerze wyposażonym w opony marki Dunlop. W 1923 roku, dwa lata po śmierci Johna Boyda Dunlopa, brytyjskiego wynalazcy i twórcy marki, firma była już znaczącym na rynku producentem opon. Wtedy odnotowała też pierwsze zwycięstwo w Grand Prix, które odniósł Henry Segrave, pierwszy brytyjski kierowca wyścigowy, na samochodzie marki Sunbeam.
Znaczącą datą w historii firmy jest rok 1948, kiedy wdrożyła do produkcji oponę ze specjalną warstwą samouszczelniającą, która zapobiegała dalszej utracie powietrza w przypadku przebicia. W 1950 roku Dunlop został dostawcą opon wyścigowych do Formuły 1 i rajdów motocyklowych.
Ostatnie lata ubiegłego wieku do dziś to okres wzmożonych działań innowacyjnych. W 1994 roku pojawia się pierwsza ultralekka opona zmniejszająca ciężar pojazdu o ok. 12 kg; w 1998 r. Dunlop opracowuje system DSST, umożliwiający jazdę na przebitych oponach; W 1999 Dunlop wprowadza „Warnair”, pierwszy system wykrywania utraty ciśnienia w kole poprzez czujniki wbudowane w oponę.
XXI wiek to kolejne znaczące innowacje. W 2008 r. do budowy opon zastosowany zostaje Kevlar© EE, jedno z najbardziej rewolucyjnych sztucznych włókien na świecie. Wykorzystano je w konstrukcji najnowszej opony Dunlop SP Sport Maxx TT. W 2012 r. Dunlop prezentuje Sport Maxx Race oponę drogową przystosowaną do jazdy po torze. W tym samym roku, w pierwszym dniu dobrowolnego oznaczania opon zgodnie z nowymi europejskimi przepisami Dunlop przedstawił pierwszą koncepcyjną oponę z najwyższej kategorii AA.
To tylko niektóre z ważniejszych momentów w dziejach innowacji Dunlopa. Wynalazca opony pneumatycznej i wiodący globalny dostawca opon do sportów motorowych na tym nie poprzestaje. Jednak zmienił ostatnio kierunek swojego rozwoju, skupiając się na pracach mających na celu zwiększanie efektywności paliwowej oraz wykorzystanie alternatywnych źródeł energii, zarówno na torze wyścigowym, jak i na drodze ale bez kompromisów po stronie jakości i osiągów opon. To niezmiennie pozostaje najważniejszym obszarem zainteresowania firmy.
- Sport motorowy nie stał w miejscu przez ostatnie ponad sto lat i nie zatrzyma się także dziś - powiedział Jean-Felix Bazelin, dyrektor generalny Dunlop Motorsport. - Nowe technologie motoryzacyjne, wykorzystywane na torach wyścigowych i na drogach będą ewoluowały. Wśród nich ważnym obecnie dla nas trendem są prace nad efektywnością paliwową oraz alternatywnymi źródłami energii.
Dunlop od wielu lat rozwija technologie dla pojazdów hybrydowych, elektrycznych i zasilanych paliwami alternatywnymi. Obecnie dział „motosportowy” firmy dodatkowo wzmógł aktywność w tym obszarze, podejmując się roli dostawcy opon dla GreenGT H2 - pierwszego startującego w wyścigu Le Mans samochodu zasilanego ogniwami wodorowymi. Dunlop rozpoczął tym samym specjalny program badawczo-rozwojowy dedykowany przyszłym generacjom pojazdów wyścigowych zasilanych energią elektryczną i wodorem.
- Istnieją trzy główne wyzwania, z którymi muszą poradzić sobie projektanci opon do sportów motorowych - wyjaśnia Sebastien Montet, menedżer ds. rozwoju i projektowania opon wyścigowych Dunlop Motorsport. - W przypadku takich pojazdów jak GreenGT H2, musimy brać pod uwagę masę pojazdu, inną charakterystykę pracy silnika oraz poprawę efektywności paliwowej. Zmiana masy pojazdu oznacza wzrost sił przenoszonych przez ogumienie, a odmienna charakterystyka momentu obrotowego silnika wymaga od opon większej sztywności wzdłużnej. Natomiast poprawa wydajności paliwowej zostanie osiągnięta poprzez obniżenie oporu toczenia nowo projektowanych opon.
Auto GreenGT H2, które stanie do walki w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 2013 roku, jest pierwszym na świecie samochodem wyścigowym zasilanym wodorem z elektrycznym systemem przeniesienia napędu. Ogniwa wodorowe mają potencjał zastosowania w sporcie motorowym, a opony do takich pojazdów muszą być specjalnie zaprojektowane, aby maksymalizować przyczepność i wydajność energetyczną pojazdu.
Oprac. Przemysław Majchrzak