W BRANŻY: Michelin - prawie 1,6 mld euro zysku netto

Koncerny oponiarskie chwalą się wynikami za 2012 rok

 

Skonsolidowana sprzedaż netto sięgnęła 21,47 mld euro, co oznacza wzrost o 3,6 proc. w stosunku do 2011 r. przy aktualnych kursach wymiany walut. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych wyniósł 2,42 mld euro, czyli 11,3 proc. sprzedaży netto. Zysk netto za rok 2012 wyniósł 1,57 mld euro. Na koniec 2012 r. wolne środki pieniężne stanowiły 1 075 milionów euro, ponieważ dostępne środki pieniężne i sprzedaż nieruchomości w Paryżu pomogły zrównoważyć szybsze wykorzystanie rosnących nakładów inwestycyjnych. Wskaźnik zadłużenia do kapitału własnego wyniósł 12 proc. na dzień 31 grudnia 2012 roku, natomiast zadłużenie netto wyniosło 1 053 miliony euro.

Sprzedaż opon osobowych i dostawczych na pierwsze wyposażenie w Europie w 2012 roku niestety zmniejszyła się o 5 proc. Liczba rejestracji nowych samochodów była najniższa od 17 lat, mimo to rynki Europy Wschodniej wzrosły o 11 proc. Natomiast rynek Ameryki Północnej wzrósł o 16 proc., powracając do poziomu z 2007 roku. Powodem wzrostów była wymiana starszych pojazdów na nowe modele, co wpłynęło na wyższą sprzedaż nowych samochodów. Również rynek w Azji wzrósł o 11 proc. mimo spadku szybkości wzrostu chińskiego rynku do 6 proc. Popyt w Japonii (+ 11 proc.) i krajach Azji Południowo-Wschodniej (+38 proc.) zrekompensował negatywne wpływy słabszego 2011 roku. Rynek Ameryki Południowej zakończył rok na stabilnym poziomie. Druga część minionego roku (+ 7 proc.) zrekompensowała spadki na początku roku.

Rynek wymiany opon osobowych i dostawczych Michelin w Europie niestety zmalał o 10 proc. pod wpływem niepewnej sytuacji ekonomicznej. Spadek rynku w Europie Zachodniej był większy niż w 2008 roku. Rynek opon zimowych zmniejszył się zgodnie z oczekiwaniami o 16 proc., a spadek rynku premium był niższy od średniej. Popyt w Ameryce Północnej także się obniżył, ale tylko o 2 proc., do poziomu z 2009 roku na skutek słabszej sytuacji w gospodarce. W Azji rynek wzrósł o 2 proc., na co największy wpływ miał wzrost rynku w Chinach i spadek w Japonii i Korei. W Ameryce Południowej zachowania poszczególnych rynków krajowych były bardzo zróżnicowane, łącznie rynek wzrósł o 2 proc., na co główny wpływ miała Brazylia, gdzie zanotowano przyrost o 3 proc.

Natomiast sprzedaż opon do samochodów ciężarowych na pierwsze wyposażenie w Europie spadła o 4 proc. poniżej poziomów z 2007 i 2008 roku. Pod wpływem pogarszania się sytuacji ekonomicznej 2 proc. spadek w pierwszym półroczu pogłębił się do 5 proc. w drugim półroczu. Po wzroście w pierwszej połowie roku o 17 proc. rynek Ameryki Północnej znacząco zwolnił w drugiej połowie i na koniec roku zanotował wzrost tylko o 2 proc. Rynek w Azji spadł o 9 proc., głównie za sprawą 15 proc. spadku popytu w Chinach. Rynki w Azji Południowo-Wschodniej, kontynuujące przejście na opony radialne, odnotowały wzrost o 42 proc. Z kolei w Japonii wzrost wyniósł 12 proc. Duże wzrosty są spowodowane odbiciem po słabszym 2011 roku, stojącym pod znakiem katastrof naturalnych. Rynek Ameryki Południowej zanotował spadek o 30 proc. po tym jak Brazylia wprowadziła normy emisji Euro V.

Na rynku wtórnym opon ciężarowych popyt w Europie spadł o 14 proc. głównie za sprawą niepewnej sytuacji ekonomicznej. Jednak w krajach Europy Wschodniej rynek zmniejszył się tylko o 3 proc. W Ameryce Północnej nastąpił spadek o 2 proc., odzwierciedlając ostrożność zarządzających flotami o perspektywy gospodarcze. W Azji - o 6 proc., co było wynikiem słabszej sytuacji ekonomicznej w Chinach i Korei oraz efektu wysokiej bazy w Japonii. W Ameryce Południowej rynek wzrósł o 3 proc.

W segmentach opon specjalistycznych, np. przemysłowych - odnotowano tendencje wzrostowe, chociaż w IV kwartale 2012 rynek pierwszego wyposażenia się zmniejszył. Opony rolnicze - w pierwszej połowie roku rynek pierwszego wyposażenia wzrósł, jednak końcówka roku przyniosła spadki, szczególnie w Europie. Opony do jednośladów - w wyniku gorszej sytuacji gospodarczej w krajach rozwiniętych, z wyjątkiem Ameryki Północnej, rynek spadł. Z kolei popyt nadal rósł w krajach rozwijających się. Opony lotnicze - obłożenie samolotów pasażerskich w minionym roku nadal rosło, z kolei zmniejszył się rynek przewozu towarów.

Opr. (seg)

Zobacz cały numer PO 3/101 (Marzec 2013)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń