W piątek 15 lutego, w toruńskim hotelu Mercure odbył się coroczny Konwent sieci First Stop. O strategii działalności sieci w Europie opowiedział Leon van der Merwe, dyrektor zarządzający First Stop w Europie, który porównał europejską sieć First Stop do polskiej. To, na czym skupia się sieć, to właściwa sprzedaż opon Bridgestone oraz gwarancja, że klient końcowy będzie w pełni zadowolony z usług partnerów. Strategia firmy na przyszłość, to nie tylko zarabianie, ale przede wszystkim pomoc w rozwoju partnerów. Podstawą jest dbanie o to, aby nie skupiać się tylko na sprzedaży opon, bo dzisiejszy rynek zmusza do dywersyfikacji. Trzeba zadbać o to, aby było jasne, za co odpowiada Bridgestone, a za co First Stop.
Ten pierwszy ma odpowiadać za sprzedaż, a drugi ma pomagać, w rozwoju serwisów. W nowym modelu biznesowym, First Stop będzie udzielać wsparcia w zakresie marketingu, promocji i tego w jaki sposób prowadzić serwis, bo chodzi głównie o generowanie zysków. Ważną kwestią jest BHP, a pracownicy to najważniejszy element w biznesie. Odpowiednie procedury mają zapewnić dla wszystkich pracowników właściwy ubiór, prowadzone są również szkolenia (First Stop Academy) zwiększające wiedzę na temat prowadzenia warsztatu. Wdrożona zostanie również specjalna platforma online, zgodnie z zasadą: kogo nie ma dziś w internecie, tego nie ma w ogóle. Jednak kluczowe dla sieci zadania - jak podkreślił Leon van der Merwe - są bezpieczeństwo i niezawodność, dlatego zostaje wprowadzona koncepcja 4C. Chodzi w niej o zmianę sposobu postępowania z klientem i zapewnienia mu: (convenience) wygody, (comfort) komfortu, (confidence) pewności i (care) dbałości.
Yasuhiro Morita, dyrektor generalny odpowiedzialny za współpracę z partnerami w Polsce, opowiedział o koncepcji globalnej marki Bridgestone. Na świecie istnieje 15 tys. serwisów partnerskich marki. Na kilkunastu slajdach pokazał, jak wyglądają i czym różnią się miedzy sobą.
Kolejną prezentację przedstawił Christian Choppin de Janvry - szef First Stop na Europę Wschodnią. Jak zaznaczył marka jest obecna i widoczna w Europie (12 partnerów w Estonii, 4 na Łotwie, 46 w Czechach z czego 11 to serwisy własne, Słowacja to kolejnych 6 i Węgry - 28). W Polsce mamy 65 serwisów, które są w stanie obsłużyć 7 milionów mieszkańców, biorąc za wyznacznik 15 minut na dojazd. Główne cele na nowy rok to koncentracja na oponach i przyciąganie nowych klientów do serwisów oraz dbanie o lojalność tych już zdobytych. Ch. de Janvry podkreślił, że serwisy muszą zwiększyć ofertę biznesową i zaproponować inne usługi serwisowe i produkty, aby w ten sposób zrekompensować niskie marże na oponach.
Tomasz Kraczko, menadżer sprzedaży detalicznej, opowiedział o rynku detalicznym w branży oponiarskiej i serwisach sieciowych w Polsce. W miastach powyżej 400 tysięcy mieszkańców ulokowanych jest 22 proc. serwisów sieci First Stop. Najmocniejszy w tym przedziale jest Driver z 32 proc., natomiast w miastach do 100 tysięcy ulokowano 55 proc. serwisów First Stop. Najbardziej widoczny w miastach tej wielkości jest Euromaster z 74 proc. serwisów.
- Rozwój sieci oponiarskich jest chaotyczny i bazuje na istniejących serwisach - mówił dalej T. Kraczko. - Każdy chce złapać do swojej sieci już istniejący warsztat. First Stop natomiast ma działać w sposób bardziej usystematyzowany budując nowe serwisy. Dzięki geomarketingowi można znaleźć miejsca, gdzie warto wybudować nowy serwis, który będzie przynosił zyski.
Według analiz potrzeba kolejnych 111 punktów, aby dotrzeć do 43 proc. mieszkańców Polski tj. do kolejnych 9 milionów ludzi. Najważniejsze lokalizacje, które powinny znaleźć się na mapie to: Warszawa-Bemowo, Bytom, Łódź-Widzew, Konin, Pruszków, Kraków-Nowa Huta, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza, Warszawa-Białołęka i Tomaszów Mazowiecki.
Alain Budelot, menadżer do spraw zakupów i marketingu w sieci First Stop w Polsce, skupił się na przedstawieniu innowacyjnego narzędzia marketingowego jakim jest „Promobook”, dzięki któremu znacznie zwiększy się świadomość sieci, poprzez np. tworzenie indywidualnych dla każdego serwisu broszur, ulotek, bilbordów dystrybuowanych bezpośrednio do ludzi mieszkających, pracujących w otoczeniu zakładu. Każdy serwis będzie mógł w określony sposób przy pomocy konsultantów z First Stop zaprojektować to ,czym będzie chciał zachęcić do korzystania z jego serwisu.
Ostatni wystąpił Patrick Marciniak, senior menadżer e-commerce, który przedstawił, jak będzie wyglądać strona internetowa polskich serwisów First Stop na przykładach istniejących już witryn z innych krajów europejskich. Pokazał, jak funkcjonują i na jakich zasadach odbywają się transakcje i zakupy przez internet. Jak się okazuje, mają one dość dużą, siłę rażenia i przyczyniają się do zwiększenia ogólnej sprzedaży opon, jak i korzystania z innych usług danego serwisu.
Po części oficjalnej goście Konwentu udali się na spacer toruńskimi ulicami, a wieczorem na uroczystą kolację do Dworu Artusa.
Relacja i zdjęcia: Krzysztof Krusiński