W BRANŻY: Alternatywa dla wymagających

Black Series, czyli nowe profile do bieżnikowaia od Marangoni

 

Hamburg to miasto położone w północnych Niemczech. Ma powierzchnię 755 kilometrów kwadratowych i mieszka tam blisko 2 miliony mieszkańców (drugie największe miasto Niemiec po Berlinie). Chociaż położone jest aż 120 km od linii morza, to posiada największy port morski w Niemczech (75 mln ton przeładunku) i może przyjmować największe kontenerowce świata. Jest to również jeden z głównych węzłów transportowych; w pobliżu przebiegają cztery autostrady. Miasto jest największym węzłem kolejowym w północnych Niemczech. Hamburg jest także wielkim ośrodkiem przemysłowym. Rozwinęły się tu takie gałęzie gospodarki jak: przemysł elektrotechniczny, spożywczy, przetwórstwa ropy czy sektor finansowy. Swoje miejsce znalazł tu również przemysł oponiarski.

30 kilometrów na północ od miasta w Henstendt-Ulzburg usytuowana jest fabryka włoskiej firmy Marangonii. Tam też na konferencję prasową i prezentację nowych produktów została zaproszona nasza redakcja.

W 1919 roku Heinrich Ellerbrock założył bieżnikownię w pobliżu Hamburga (Eidelstedt). Fabryka szybko się rozwijała i na początku II wojny światowej zatrudnionych było tam 65 pracowników, jednak już w roku 1943 w następstwie nalotów została całkowicie zniszczona. Po wojnie firma Ellerbrock została z ruin odbudowana. W 1990 roku Mario Marangoni, świadomy ważności Niemiec na motoryzacyjnej mapie Europy, zdecydował o wzięciu firmy pod skrzydła Marangoni. Podjęto również decyzję o przeniesieniu siedziby firmy do Henstend-Ulzburg. Przez pierwszą dekadę wspólnej historii strategią grupy Marangoni była ochrona pozycji rynkowej dwóch oddzielnych marek - Ellerbrock i Marangoni. Niemniej jednak, w przypadku produkcji i technologii, obie firmy zawsze pracowały razem, doprowadzając do instalacji nowoczesnej linii bieżnikowania na zimno RingTread. W 2000 r. podjęto decyzję o współpracy w zakresie handlu i marketingu. Od 1 września 2011 roku zmieniono nazwę firmy na Marangoni Retreading Systems Deutschland GmbH. Dziś jest to jedna z najbardziej nowoczesnych fabryk w Europie, może obsługiwać wszystkie procesy produkcyjne, stosując najbardziej zaawansowane technologie. Procesy produkcji są monitorowane przez system komputerowy dbający o właściwy dobór składników, zgodnie ze specyfikacjami.

Fabryka zajmuje 26,5 tys. metrów kwadratowych z dodatkowymi 13,5 tys.metrów centrum logistycznego. Zatrudnionych jest 120 osób, z czego, dzięki pełnej automatyzacji produkcji, na hali produkcyjnej na jednej zmianie pracuje zaledwie kilkunastu pracowników. Obecnie niemiecka jednostka, produkująca materiały w technologii do bieżnikowania na zimno, generuje 32 mln euro obrotu rocznie (przy 200 mln euro całego Marangoni).

Zaproszeni dziennikarze z całej Europy mogli dowiedzieć się o tym, jakie wymagania stawia przed sobą włoska marka, na czym skupia swoje działania w procesie produkcji i przede wszystkim dla kogo i czym wyróżniać się będzie najnowsza gama bieżników Black Series w formie bezszwowych obręczy.

Giovanni de Bei - menadżer marketingu produktów przemysłowych i bieżnikowanych, poruszył kwestię coraz większych wymagań, jakie stawiają floty przed producentami; mianowicie oczekują, aby opony bieżnikowane wykonane były jak nowe, aby były coraz bardziej niezawodne, a koszty związane z ich użytkowaniem stawały się coraz mniejsze. Ponadto do minimum powinno się ograniczyć możliwości ich awarii. Porównując do lat 90., czołowi producenci nowego ogumienia zaczynają coraz śmielej wchodzić w rynek opon bieżnikowanych. Niegdyś przodował Michelin, obecnie w tę dziedzinę inwestują: Goodyear, Bridgestone, Continental czy Pirelli. Przez ponad 20 lat rynek ten ewoluował. Lata 90. to niewyszukana technologia. Bieżnikownie nastawiały się raczej na ilość, a nie jakość. Lata 90. to także niezróżnicowane produkty i niewielki ich wybór. Dzisiaj mamy do czynienia z nową sytuacją: wysoka technologia produkcji, zbalansowany mix między ceną i jakością, opona bieżnikowana jako markowa alternatywa dla opony nowej. Firmy bieżnikujące starają się tworzyć, wprowadzać i rozpowszechniać programy lojalnościowe wśród odbiorców. Giuseppe Ferrari - dyrektor zarządzający hamburskiego zakładu - dodał, że odbiorcy zwracają dużą uwagę, aby znacznie zmniejszać koszty paliwa, głównie na długich trasach, a także aby można było bezproblemowo przewozić większe ładunki. Sprostać tym wymaganiom mogą jedynie produkty najwyższej klasy, stąd pojawienie się Black Series.

Gama tej serii obejmuje 9 nowych wzorów różnego zastosowania, w których skupiono się głównie na poprawie zasięgu oraz przyczepności. Nie zapomniano przy tym o oponach przeznaczonych dla samochodów przemysłowych. Najważniejsze modele to: BUS400, RTA-E, RDG101MIX100. BUS400 to profil przeznaczony dla autobusów międzymiastowych. Profil ten cechuje świetna przyczepność w każdych warunkach (przede wszystkim zimowych) i wysokie przebiegi. RTA-E to profil długodystansowy, o bardzo niskim oporze toczenia, a co za tym idzie - pozwalający znacznie obniżyć koszty paliwa. Natomiast bardzo dobrą trakcją nacechowany jest model RDG101. To opona całoroczna przeznaczona na trasy regionalne. Wzór MIX100 został stworzony do ciężkich zastosowań terenowych.

Marangoni wyszczególniło cztery rodziny związków odpowiedzialnych za właściwości konkretnego profilu (roll, long, grip, strong). Toczenie - dzięki zastosowaniu  odpowiednich komponentów opory toczenia mogą być do 10 proc. mniejsze, zwiększony jest również przebieg, a także zmniejsza się paliwożerność (oferta głównie dla flot długodystansowych). Dystans - odpowiednie związki połączone z głębokim bieżnikiem mogą zwiększyć żywotność nawet o 15 proc. Przyczepność - dzięki trójwymiarowej formie zapewnia do 10 proc. lepszą przyczepność na każdej nawierzchni, zarówno mokrej, jak i suchej. Wytrzymałość - odpowiednie komponenty mieszanki zapewniają do 20 proc. zwiększoną wytrzymałość w trudnych warunkach (Wszystkie porównania  odnoszą się do alternatywnego profilu Ringtread). Powyższych informacji dostarczył Angelo Priori, dyrektor Marangoni.

Do produkcji pasów bieżnika używane są najwyższej jakości komponenty, uprzednio przetestowane w laboratoriach. Dopiero po dokładnym sprawdzeniu ich właściwości, można je dopuścić do masowej produkcji. „Czarna seria” produkowana jest technologią niezawierającą spoin obręczy z rzeźbą bieżnika. Bieżnik idealnie przylega do karkasu i pozbawiony jest wewnętrznych naprężeń, dzięki czemu zachowuje oryginalną strukturę bieżnika.

Relacja: Kruk

Zdjęcia: Kruk oraz arch. Marangoni

Zobacz cały numer PO 3/101 (Marzec 2013)

Od lewej: Giovanni de Bei, Mathias Leppert, Massimo de Alessandri, Giuseppe Magistrale, Philippe Ferrari Angelo Priori
Od lewej: Giovanni de Bei, Mathias Leppert, Massimo de Alessandri, Giuseppe Magistrale, Philippe Ferrari Angelo Priori
drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń