Francuski koncern oponiarski opublikował wyniki, jakie osiągnął w pierwszej połowie br. Z informacji przekazanych przez Grupę Michelin wynika, że firma odnotowała sprzedaż na poziomie 10,16 mld euro, co jest zgodne z jej wcześniejszymi założeniami. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem czynników jednorazowych wyniósł 1,15 mld euro.
(w milionach euro) |
I poł. 2013 |
I poł. 2012 |
Sprzedaż netto |
10 159 |
10 706 |
Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych |
1 153 |
1 320 |
Marża operacyjna |
11,3% |
12,3% |
Opony do samochodów osobowych i dostawczych oraz ich dystrybucja |
10,3% |
10,6% |
Opony ciężarowe i ich dystrybucja |
6,5% |
6,4% |
Działalność specjalistyczna |
23,3% |
27,4% |
Zysk operacyjny po uwzględnieniu pozycji jednorazowych |
903 |
1 417 |
Zysk netto |
507 |
915 |
Nakłady inwestycyjne |
762 |
660 |
Zadłużenie netto |
1 114 |
2 177 |
Zadłużenie netto/Kapitał własny |
12% |
26% |
Wolne środki pieniężne1 |
147 |
7 |
Wynagrodzenia pracowników2 |
113 200 |
114 700 |
1 Wolne środki pieniężne wypracowane w działalności operacyjnej minus wydatki inwestycyjne
2 Na koniec roku
Koncern podkreśla istotne znaczenie otoczenia rynkowego, które można porównać do poprzednich okresów. Na rynkach rozwiniętych jest ono określane jako niekorzystne, natomiast na rynkach wschodzących jako sprzyjające. Producent opon zakłada poprawę sytuacji i spodziewa się niewielkiego wzrostu wolumenów w drugiej połowie roku.
W Europie w I poł. br. koncern odnotował niewielki, 3-procentowy spadek sprzedaży opon do samochodów osobowych i dostawczych. Wzrost o 4 proc. zaobserwowano natomiast w II kwartale. W Ameryce Północnej odnotowano większą sprzedaż opon osobowych o 4 proc., co było spowodowane zwiększoną sprzedażą samochodów. Na rynku azjatyckim również odnotowano wzrost o 3 proc.
Wolumen sprzedaży opon do samochodów osobowych i dostawczych:
I poł. 2013 |
Europa, Rosja, Turcja |
Ameryka Północna |
Azja (bez Indii) |
Ameryka Południowa |
Afryka, |
Łącznie |
Pierwsze wyposażenie Rynek wymiany
|
- 3% - 4%
|
+ 4% + 0% |
+ 3% + 6% |
+ 14% + 8% |
- 9% + 6% |
+ 1% + 1% |
II kw. 2013 |
Europa, Rosja, Turcja |
Ameryka Północna |
Azja (bez Indii) |
Ameryka Południowa |
Afryka, |
Łącznie |
Pierwsze wyposażenie Rynek wymiany
|
+ 4% + 3%
|
+ 7% + 1% |
+ 3% + 5% |
+ 20% + 9% |
- 9% + 8% |
+ 4% + 4% |
W przypadku opon ciężarowych popyt na rynku europejskim był stabilny w I poł. 2013 r. W Ameryce Północnej natomiast odnotowano spadek wolumenów sprzedaży o 12 proc., co było spowodowane niepewną sytuacją ekonomiczną oraz wzrostem cen samochodów ciężarowych w tym regionie. Wyraźny wzrost, bo aż o 28 proc., odnotowano w krajach Azji Południowo-Wschodniej. Ogólny wolumen sprzedaży na rynku azjatyckim wzrósł o 4 proc.
Wolumen sprzedaży: opony do samochodów ciężarowych:
I Poł. 2013 |
Europa, Rosja, Turcja |
Ameryka Północna |
Azja (bez Indii) |
Ameryka Południowa |
Afryka, |
Łącznie |
Pierwsze wyposażenie* Rynek wymiany*
|
+ 0% + 8%
|
- 13% - 2% |
+ 4% + 2% |
+ 41% + 6% |
- 9% + 7% |
+ 1% + 3% |
II kw. 2013 |
Europa, Rosja, Turcja |
Ameryka Północna |
Azja (bez Indii) |
Ameryka Południowa |
Afryka, |
Łącznie |
Pierwsze wyposażenie* Rynek wymiany*
|
+ 3% + 10%
|
- 13% + 2% |
+ 10% + 10% |
+ 55% + 9% |
- 6% + 12% |
+ 5% + 8% |
*Tylko rynek opon radialnych
Program inwestycyjny przyjęty przez Michelin ma zapewniać rozwój koncernu oraz wspierać konkurencyjność na rynkach rozwiniętych. Ponadto spodziewany spadek cen surowców w drugiej połowie roku może przyczynić się do zwiększenia zysku operacyjnego Michelin o 350 mln euro.
(ik)