Początki współcześnie znanych nam opon samochodowych sięgają końca lat 40 XX w. Dokładnie w 1947 r. po raz pierwszy została zaprezentowana światu opona bezdętkowa, która jest obecnie podstawowym i najpopularniejszym typem opony stosowanym w samochodach. I choć założenia konstrukcyjne pozostały podobne do tych z połowy ubiegłego wieku to stały rozwój techniki, wiedzy inżynierskiej i materiałowej sprawił, że najnowsze modele znacząco odbiegają od swoich pierwowzorów.
Mogą być małe lub duże, srebrne, czarne, białe lub polerowane, z kilkoma lub kilkunastoma ramionami, ale przede wszystkim muszą pasować do naszego auta. Mowa tu o alufelgach, które zdecydowanie poprawiają wygląd każdego samochodu. Podobnie jak opona posiadają wytłoczone oznaczenia, potrzebne do prawidłowego montażu. Informacje te przydatne są tym bardziej, że wielu kierowców decyduje się na zmianę ich na większe i bardziej efektowne. Z pewnością informacje podane w tym artykule przydadzą się nowym serwisantom, jeszcze raczkującym w gąszczu nowych informacji.
Nowe, udoskonalone oznaczenia informacyjne na ścianie bocznej w wybranych oponach Starco High Speed odniosły wielki sukces wśród dystrybutorów i w branży serwisu opon.
W Przeglądzie Oponiarskim ten problem w ciągu 15 lat istnienia pisma poruszany był wielokrotnie. Jednak od przybytku głowa nie boli, a poza tym na boku opony pojawiają się co chwile nowe symbole, które należałoby wyjaśnić. Czynimy to więc wraz z firmą Oponeo po raz kolejny.
Można wyróżnić pięciu wielkich producentów ogumienia, światowych graczy. Są to, alfabetycznie: japoński Bridgestone, niemiecki Continental, amerykański Goodyear, francuski Michelin, włoskie Pirelli, koreański Hankook. Jest jeszcze dynamicznie rozwijające się indyjskie Apollo, aspirujące do pierwszej piątki.
Po angielsku skrót ten rozwijamy jako Direct Shift Gearbox, po niemiecku - Direktschaltgetriebe. Chodzi o skrzynię dwusprzęgłową, konstrukcję mechaniczną działającą jak automat. I z tego powodu często klasyfikowaną jako automat. Nazwę można przełożyć jako „skrzynia biegów o bezpośredniej zmianie”. Volkswagen, pomysłodawca urządzenia, określa, iż jest to skrzynia „preselekcyjna”.
Elektroniczni pomocnicy kierowcy zaczęli pojawiać się w samochodach osobowych w latach 90. ubiegłego wieku. Najważniejsze są dwa systemy: kontrola trakcji (zazwyczaj zaszyfrowana jako ASR) oraz kontrola trakcji i stabilności (znana jako ESP). Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy – to częsty opis ESP w polskiej prasie motoryzacyjnej.
Na każdej sztuce ogumienia do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych znajduje się co najmniej kilka skrótów, napisów po angielsku i liczbowych oznaczeń. Dotyczą one indeksów prędkości, indeksów nośności, technologii run-flat i innych zagadnień. Dla naszych Czytelników są to znane sprawy, ale warto informacje o skrótach i oznaczeniach zebrać i zestawić w jednym artykule.
Tak samo działający układ, podzespół, czy system w różnych markach samochodów osobowych może być ukryty pod innymi skrótami. Są dwie główne przyczyny tej sytuacji, dezorientującej nie tylko nabywców nowych i używanych aut. Po pierwsze, prawa patentowe. Jeżeli wytwórnia systemów elektronicznych czy producent samochodów wymyśli i zastrzeże konkretny skrót, to konkurenci nie zawsze mają prawo posługiwania się nim.
Asortyment produktów oferowanych przez firmę Goodyear do samochodów ciężarowych oraz autobusów można podzielić na sześć typów: Opony Marathon, Opony Regionalne, Opony Omnitrac, Opony Off-road, Opony Metro MCS i Opony Ultra Grip WTS.
Opony Michelin do samochodów ciężarowych to specjalistyczny produkt ze ściśle określonymi zasadami eksploatacji. Dla łatwego identyfikowania poszczególnych opon, Michelin stworzył czytelne zasady nazewnictwa oraz segmentacji ze względu na warunki użytkowania.