
Konsumenci są w stanie wydać mnóstwo pieniędzy na prezenty dla bliskich na Boże Narodzenie, a liczba samochodów, które trafiają „pod choinkę”, rośnie z roku na rok. W grudniu br. w Polsce sprzedawano dziennie średnio prawie 8600 niemal nowych i używanych samochodów, a ich cena wynosiła 48 729 zł, przy czym samochody potaniały o 7,7 proc. rok do roku. Dane pochodzą ze statystyk rynkowych AAA Auto.
- Największym zainteresowaniem cieszą się SUV-y, które są komfortowe i bezpieczne - wyjaśnia Karolina Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu Aures Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA Auto. Grudniowa sprzedaż SUV-ów w Polsce stanowi 26,1 proc. i jest tylko o kilkaset sztuk niższa od hatchbacków, które tradycyjnie zajmują pierwsze miejsce. - Niemal nowe samochody cieszą się szczególną popularnością przed świętami Bożego Narodzenia, a klienci chętnie je wybierają jako przystępną opcję zakupu nowego auta, którego nie mogliby dostać tuż przed świętami. Czas oczekiwania na nowy samochód wynosi często sześć miesięcy lub dłużej, podczas gdy niemal nowe samochody są dostępne od ręki - dodaje Topolová.
Niemal nowe samochody kosztują średnio 152 464 zł, mają trzy lata i przebieg 44 tys. kilometrów. Ponadto, zazwyczaj są jeszcze objęte gwarancją producenta. Najlepiej sprzedającymi się modelami w tej kategorii w Polsce są Volvo XC60, Toyota Corolla i Mercedes GLC. Ciekawostką jest również wysoki udział aut na prąd, które stanowią ponad 4 proc. niemal nowych samochodów.
Tegorocznym fenomenem jest rosnąca sprzedaż aut z automatyczną skrzynią biegów. Obecnie wyposażonych jest w nią 38 proc. sprzedanych samochodów używanych. Ponad 21 proc. aut ma natomiast napęd na cztery koła. Najpopularniejsze modele to Opel Astra, Volkswagen Golf i BMW 3.
Źródło: AAA Auto, fot. Pixabay