
Instytut Monitorowania Mediów (IMM) zbadał widoczność marek motoryzacyjnych w polskich mediach. Medialność branży motoryzacyjnej przeanalizowano w pięciu obszarach - od publikacji dziennikarskich, poprzez kanały własne, platformy społecznościowe, aż po reklamy oraz współprace sponsoringowe. Liderem zestawienia została marka BMW, wyprzedzając Volkswagena i Toyotę. Analiza IMM pokazuje także rosnące znaczenie podcastów jako kanału promocji. W 2025 roku to Tesla była w nich najczęściej omawianą marką motoryzacyjną, zarówno w formatach branżowych, jak i gospodarczych.
W badaniu wykorzystano autorski model IDEAS, który mierzy efektywność działań promocyjnych. Medialna siła marki jest analizowana w pięciu wymiarach: Interactive (media społecznościowe), Domestic (kanały własne), Earned (publikacje redakcyjne), Advertising (reklama) oraz Sponsoring (współprace z marką), które kompleksowo mierzą widoczność marki w przestrzeni medialnej. Całe badanie jest realizowane w formule benchmarku, co umożliwia porównywanie uzyskiwanych wyników.
W okresie od września do listopada 2025 r. najwyższą medialność w kategorii samochodów osobowych osiągnęła marka BMW. Eksperci IMM oszacowali jej wartość na 481,2 mln punktów. Najwyższy udział procentowy wygenerował obszar Earned, czyli publikacje redakcyjne w prasie, radiu, telewizji oraz na portalach internetowych. Przekazy najbardziej wartościowe dla marki ukazały się w prasie: w półroczniku „Twój Styl MAN”, miesięczniku „Vogue Polska” oraz tygodniku „Motor”. Marka BMW najczęściej pojawiała się w treściach redakcyjnych opisujących jazdy próbne oraz w porównaniach najlepszych marek i modeli samochodów na rynku. Znaczący udział odnotował również obszar Interactive, na który składają się publiczne posty i komentarze w mediach społecznościowych. O marce pisały wysokozasięgowe profile, takie jak: TVN, TVN Turbo, RMF24.pl, Business Insider Polska, Auto Świat czy Discovery Channel Polska.
Źródło: IMM, fot. Pixabay (BMW)/IMM (wykres)