
Ponad 30 europejskich organizacji reprezentujących sektor energii, transportu i przemysłu wystosowało wspólny apel do Komisji Europejskiej o pilne uwzględnienie paliw odnawialnych w regulacjach dotyczących emisji CO₂ z nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych. Podkreślają one, że jednostronne podejście do dekarbonizacji transportu, opierające się wyłącznie na elektryfikacji, nie wystarczy do osiągnięcia europejskiego celu neutralności klimatycznej do 2050 r.
Sygnatariusze zwracają uwagę, że choć udział paliw odnawialnych w unijnym rynku przekroczył 5 proc., ich wkład nie jest w żaden sposób odzwierciedlany w systemie liczenia emisji nowych pojazdów. Obecne regulacje zakładają, że każdy samochód spalinowy wykorzystuje wyłącznie paliwa kopalne, co nie odpowiada rzeczywistości i zniekształca obraz rzeczywistych postępów Europy. Taki model nie tylko ignoruje istniejące rozwiązania niskoemisyjne, lecz także hamuje inwestycje w cały łańcuch wartości paliw odnawialnych.
Organizacje apelują o zapewnienie równych zasad dla istniejącej i nowej floty pojazdów, tak aby redukcje emisji osiągane dzięki paliwom odnawialnym były uwzględniane także w przypadku nowych modeli samochodów. Proponują również wprowadzenie mechanizmu Carbon Correction Factor, który korygowałby oficjalne wartości CO₂ o udział odnawialnych komponentów w paliwach, czyniąc regulacje bardziej rzetelnymi i opartymi na danych. Kolejnym elementem jest postulat, aby pojazdy zasilane wyłącznie paliwami odnawialnymi mogły być klasyfikowane jako zeroemisyjne, co pozwoliłoby na ich rynkowe wdrożenie jeszcze przed 2030 rokiem.
- Paliwa odnawialne są dostępne na rynku, a ich potencjał redukcji emisji może znacząco przyspieszyć proces dekarbonizacji, jeśli tylko regulacje zaczną go uwzględniać. Nie chodzi o zastępowanie elektromobilności, lecz o uzupełnienie jej o narzędzia, które działają w istniejącej flocie i nie wymagają dekad na pełne wdrożenie. Europa nie może pozwolić sobie na marnowanie gotowych rozwiązań - mówi Tomasz Bęben, prezes zarządu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), członek zarządu CLEPA.
Źródło: SDCM