Po trzech kwartałach 2025 roku sprzedaż opon utrzymała wzrosty: ogółem zwiększyła się o 5 proc., w największym segmencie opon do samochodów osobowych o 3 proc., a w przypadku opon do SUV-ów aż o 19 proc. Większą sprzedaż notowano również w segmencie opon dostawczych (6 proc.), rolniczych (9 proc.) i motocyklowych (18 proc.). Spadki nadal widoczne są natomiast w segmencie opon przemysłowych (-15 proc.) oraz ciężarowych (-13 proc.).
W trzecim kwartale 2025 sprzedaż opon ogółem wzrosła o 7 proc., opon do samochodów osobowych o 6 proc., do SUV-ów aż o 17 proc., dostawczych o 0,4 proc., a motocyklowych aż o 30 proc. Opony do maszyn rolniczych notowały sezonowy spadek o 9 proc., zmalała też sprzedaż w segmencie opon przemysłowych (o 26 proc.) i ciężarowych (o 10 proc.).
Członkowie PZPO to najwięksi w Polsce i na świecie producenci opon. Codziennie z ich fabryk w naszym kraju wyjeżdża ponad 140 tys. opon z napisem „made in Poland” do samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów czy maszyn rolniczych i przemysłowych.
- Cieszy nas, że w ostatnich latach świadomość polskich kierowców w zakresie znaczenia odpowiedniego ogumienia wyraźnie wzrosła. Coraz więcej osób rozumie, że opony to nie tylko element wyposażenia samochodu, ale kluczowy czynnik wpływający na bezpieczeństwo, komfort jazdy i efektywność paliwową. Dane sprzedażowe w segmencie konsumenckim jednoznacznie pokazują, że Polacy coraz częściej wybierają produkty wysokiej jakości - dopasowane do warunków atmosferycznych i specyfiki użytkowania pojazdu. To bardzo pozytywny trend, który obserwujemy z dużą satysfakcją. Wciąż jednak dostrzegamy znaczną przestrzeń do rozwoju w obszarze zastosowań profesjonalnych, zwłaszcza w segmencie flotowym - mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Europejski rynek opon
Europejski rynek opon w trzecim kwartale 2025 roku był generalnie stabilny, chociaż popyt w segmencie opon do samochodów ciężarowych i autobusów pozostał słaby. Dane za pierwsze trzy kwartały pokazują, że wolumeny opon są niższe niż w tym samym okresie w 2024 roku. W segmencie konsumenckim sprzedaż w trzecim kwartale nie zmieniła się, a od początku roku nieznacznie spadła. Popyt na opony samochodowe wyraźnie przesuwa się z opon letnich na produkty całoroczne i zimowe.
- Spadki odnotowane w segmencie opon do samochodów ciężarowych i autobusów w drugim kwartale były kontynuowane w trzecim kwartale. Sprzedaż od początku roku nieznacznie spadła, co odzwierciedla słabą aktywność gospodarczą w całym regionie i wzrost importu opon. W kategorii opon rolniczych wolumeny są niższe niż przed pandemią, chociaż w kwartale były stabilne - powiedział Adam McCarthy, sekretarz generalny Tyres Europe.
Wymiana opon jest silnie związana z łącznym przebiegiem pojazdu. W 2025 r. w całej Europie liczba kilometrów pokonywanych przez lekkie pojazdy (samochody osobowe i samochody dostawcze) wreszcie przekroczyła poziom sprzed pandemii.
Źródło: PZPO