2025-10-31

Trudna sytuacja branży

Europejski przemysł motoryzacyjny znalazł się dziś w wyjątkowo trudnym położeniu. Rosnące koszty energii, presja związana z dostępem do surowców krytycznych oraz napięcia handlowe coraz mocniej uderzają w producentów części motoryzacyjnych. Jeśli Europa nie podejmie szybkich i zdecydowanych działań, nie tylko nie osiągnie neutralności klimatycznej, ale też utraci swoją przewagę konkurencyjną i potencjał rozwojowy.

Podczas gdy europejskie instytucje wciąż debatują nad kierunkiem zmian, globalna konkurencja przyspiesza. Chiny i Stany Zjednoczone realizują otwarte i elastyczne strategie, które odpowiadają na rzeczywiste potrzeby konsumentów. Hybrydy plug-in? Nadal cieszą się dużą popularnością. Sztuczna inteligencja i dane? Stanowią kluczowy element ich strategii mobilności.

Europejscy konsumenci wciąż chcą kupować samochody hybrydowe, a dostawcy komponentów są gotowi inwestować. Polityka publiczna powinna wspierać użytkowników w tym, by mogli poruszać się efektywnie i przystępnie cenowo. CLEPA, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych, przedstawiło konkretne propozycje, jak zwiększyć wykorzystanie napędu elektrycznego w hybrydach plug-in, tak aby przejazdy elektryczne były możliwie najczęstsze i najłatwiejsze w codziennej eksploatacji. Zamrożenie tzw. utility factor (czyli obowiązkowego udziału jazdy elektrycznej) nie oznacza zmiany kierunku, lecz dostosowanie przepisów do realiów rynkowych. W transformacji każdy musi zagrać swoją rolę: konsumenci potrzebują wsparcia i czasu, politycy - odpowiednich instrumentów i warunków, a przemysł - przestrzeni, by nadal udoskonalać technologie napędzające zmianę - mówi Benjamin Krieger, sekretarz generalny CLEPA.

Warto zauważyć, że ani Stany Zjednoczone, ani Chiny nie wprowadziły zakazu sprzedaży samochodów spalinowych. Sama europejska ambicja nie wystarczy, by zrealizować twarde odejście od silników spalinowych w 2035 roku. Potrzebne jest elastyczne, etapowe podejście, które pozwoli utrzymać tempo inwestycji i akceptację konsumentów.

Dziś kluczowe jest, aby decyzje dotyczące mobilności, emisji i łańcuchów dostaw były spójne z faktycznymi możliwościami europejskiej gospodarki. W sektorze motoryzacyjnym mamy ogromny potencjał innowacji, ale potrzebujemy stabilnych i przewidywalnych warunków, które pozwolą inwestować w Europie, a nie poza nią. Konkurencyjność nie rodzi się w dokumentach - rodzi się na halach produkcyjnych. Jeśli chcemy, by zielona transformacja była sukcesem, musimy zadbać o to, by Europa nie tylko wyznaczała cele, ale też wytwarzała i promowała technologie, które pozwolą je osiągnąć - mówi Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), członek zarządu CLEPA.

Źródło: SDCM

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń