
Zmieniająca się aura, coraz częstsze opady i śliska nawierzchnia sprawiają, że zimowe opony stają się niezbędne, by zachować kontrolę nad pojazdem. Letnie i zimowe opony różnią się nie tylko wzorem bieżnika, ale przede wszystkim składem mieszanki gumowej. Opony letnie produkowane są z twardszej mieszanki odpornej na wysokie temperatury, co gwarantuje dobrą przyczepność na suchych nawierzchniach w ciepłych miesiącach. Gdy jednak temperatura spada w okolice 7°C, ich właściwości trakcyjne ulegają pogorszeniu. Z kolei opony zimowe, dzięki bardziej elastycznej mieszance oraz głębszemu i bardziej złożonemu bieżnikowi, zachowują przyczepność w niskich temperaturach, na śniegu i błocie pośniegowym.
- Opony zimowe dobrze sprawdzają się nie tylko na zaśnieżonych, ale również na mokrych czy zimnych nawierzchniach, zapewniając większe bezpieczeństwo w codziennym użytkowaniu. Alternatywą dla dwóch kompletów są opony wielosezonowe - rekomendowane dla kierowców poruszających się głównie po mieście i w umiarkowanych warunkach. W surowszym klimacie i przy częstszej jeździe poza terenem zabudowanym lepiej jednak pozostać przy klasycznym podziale na sezon letni i zimowy - stwierdza Krzysztof Wyszyński, product manager Würth Polska.
Wraz ze zmianą opon warto skontrolować ich stan techniczny. Minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm, choć eksperci zalecają wymianę już przy 3 mm w oponach letnich i 4 mm w zimowych. O zużyciu świadczą również mikropęknięcia, przebarwienia czy nierównomierne ścieranie. Warto też zwrócić uwagę na wiek ogumienia - nawet jeśli opony nie były intensywnie używane, po 8-10 latach tracą swoje właściwości i mogą nie zapewniać odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.
Skorzystanie z usług sprawdzonego warsztatu to nie tylko gwarancja sprawnego montażu, ale również możliwość oceny, czy ogumienie nadaje się do dalszej eksploatacji. Doświadczony specjalista zwróci uwagę na prawidłowy dobór opon, w razie potrzeby wykona rotację między osiami, co pozwoli wydłużyć ich żywotność, a także doradzi w kwestii felg i ich ewentualnego prostowania. Wszystkie te działania mają jeden cel - zapewnić kierowcy maksymalne bezpieczeństwo w wymagających, zimowych warunkach.
Źródło: Würth Polska