Pirelli Cyber Tyre zdobył tytuł Vehicle-to-Everything (V2X) Innovation of the Year w konkursie AutoTech Breakthrough Awards 2025 - międzynarodowym plebiscycie organizowanym przez platformę analityczną Tech Breakthrough, która wyróżnia najbardziej innowacyjnych graczy i usługi w branży technologii motoryzacyjnej.
Cyber Tyre to pierwszy na świecie inteligentny system zdolny do zbierania danych bezpośrednio z opony, przetwarzania ich za pomocą autorskiego oprogramowania i algorytmów Pirelli oraz komunikowania ich w czasie rzeczywistym do systemów elektronicznych pojazdu. Dzięki temu możliwa jest poprawa dynamiki jazdy, bezpieczeństwa oraz integracja z cyfrową infrastrukturą drogową.
- Cyber Tyre to kluczowa technologia dla przyszłości inteligentnej mobilności, obejmującej autonomiczną jazdę, pojazdy połączone z siecią oraz cyfryzację infrastruktury. Dzięki integracji inteligencji bezpośrednio w oponie, Pirelli Cyber Tyre czyni systemy transportowe bezpieczniejszymi, bardziej zrównoważonymi i opartymi na danych - czytamy w uzasadnieniu AutoTech Breakthrough.
- To wyróżnienie podkreśla znaczenie technologii Cyber Tyre, która nadaje oponie nową rolę w rewolucji, jaką obecnie przechodzi mobilność. W pojazdach definiowanych przez oprogramowanie (Software-Defined Vehicles - SDV) dostęp do precyzyjnych danych w czasie rzeczywistym ma kluczowe znaczenie: nasza technologia po raz pierwszy umożliwia przekazywanie systemom elektronicznym pojazdu szczegółowych informacji o stanie opony i nawierzchni drogi. Poprawia to bezpieczeństwo, osiągi i efektywność. System został już wdrożony w pojazdach klasy premium, a naszym celem jest jego dalsze upowszechnianie oraz rozwijanie nowych funkcji, również dzięki łączności V2X - powiedział Piero Misani, dyrektor ds. technologii w Pirelli.
Pirelli Cyber Tyre: działanie i główne zastosowania
Dzięki czujnikom umieszczonym wewnątrz bieżnika, Cyber Tyre mierzy parametry takie jak ciśnienie, temperatura, zużycie bieżnika i obciążenie. Dane te, przetwarzane przez algorytmy Pirelli, są przesyłane do jednostki sterującej, która optymalizuje pracę systemów elektronicznych pojazdu, takich jak ESP, ABS i kontrola trakcji, znacząco poprawiając bezpieczeństwo i komfort jazdy. Dzięki współpracy z Bosch Engineering, system jest w pełni zintegrowany z architekturą elektroniczną pojazdu.
Oprócz funkcjonalności w samochodzie, Cyber Tyre umożliwia komunikację V2V (Vehicle-to-Vehicle) i V2I (Vehicle-to-Infrastructure), przyczyniając się do rozwoju inteligentnych dróg i inteligentnych miast, w których zebrane dane pomagają w planowaniu mobilności miejskiej i utrzymaniu infrastruktury.
Różne możliwości łączności V2X (Vehicle-to-Everything) pozwalają na uruchamianie funkcji ostrzegania pojazdów i kierowców o aktualnych warunkach drogowych w czasie rzeczywistym, interakcję z sygnalizacją świetlną i znakami drogowymi, optymalizację transportu publicznego i zarządzania flotą, oferując kluczowe wsparcie dla rozwoju jazdy autonomicznej.
Technologia Cyber Tyre jest już dostępna na rynku i została wdrożona w kilku modelach klasy wyższej, a także jest rozwijana z myślą o różnych platformach pojazdów segmentu premium i prestige. Niedawno Aston Martin i Pirelli ogłosiły porozumienie w sprawie integracji systemu z przyszłymi modelami brytyjskiej luksusowej marki.
Źródło: Pirelli