2025-10-15

Znaczenie opon zimowych

PZPO przypomina, jak istotna jest wymiana opon na zimowe. Nie tylko za korzystanie z ogumienia letniego w nieodpowiednim czasie grozi do 3000 zł grzywny, lecz bezpieczeństwo kierującego pojazdem oraz pasażerów jest zagrożone.

Przed wymianą opon warto sprawdzić ich stan. Zużycie ogumienia należy dostosować do zaleceń producenta - zimą może to być nawet 4 mm bieżnika. Przy zakupie nowego kompletu warto sprawdzić jego jakość (np. zapoznając się z testami).

Opony wg stanu prawnego:
- Minimalna głębokość bieżnika
- Takie same opony na osi
- Dostosowanie opon do warunków jazdy
- Stan techniczny opon
- Kontrola w badaniach technicznych


Badania porównawcze opon całorocznych i zimowych, klasy budżetowej i opon niskich osiągów - przeprowadzone we współpracy z Polskim Związkiem Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), Politechniką Rzeszowską oraz firmą rzeczoznawczą Auto-Test - wykazały, że samochód na oponach zimowych budżetowych sprawdzonych producentów zahamował po 28,5 metra, podczas gdy w takich samych warunkach opony niskich osiągów potrzebowały aż 38,5 metra, czyli 10 metrów dalej.

- Nie polecam oszczędzać na oponach, bo to nie oszczędność - tylko odłożenie wydatków na później. Likwidacja nawet najmniejszej stłuczki będzie nas kosztować więcej niż dopłata do porządnych opon. Jasne, nie każdy budżet rodzinny pozwala na zakup opon premium. Jeśli już musimy oszczędzać na oponach - to róbmy to z głową. Warto wiedzieć, gdzie kończy się rozsądna oszczędność. Bo poniżej segmentu budżetowego są opony, które co prawda wyglądają jak normalne - ale z przyczepnością mają już niewiele wspólnego. Na suchej nawierzchni jakoś jeszcze dają radę, ale jak zrobi się mokro albo jak spadnie śnieg - robi się naprawdę niebezpiecznie. Opony klasy budżetowej od znanych producentów mają mniej technologii i gorsze osiągi niż produkty premium czy ze średniej półki, to fakt. Ale zostały zaprojektowane tak, żeby zapewniać podstawowy poziom bezpieczeństwa. Opony niskich osiągów spoza Europy najczęściej przypominają opony jedynie z wyglądu. Dlatego pamiętajcie o zasadzie 3P: porządne opony, prawidłowe ciśnienie i profesjonalny serwis. To jest podstawa! - podkreśla Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Podkreślamy, że w przypadku opon każdy kierowca powinien znać zasadę 3P:
- Porządne opony, do renomowanych producentów z oficjalnych kanałów sprzedaży
- Profesjonalny serwis, który nie zniszczy opon i felg przy montażu
- Prawidłowe ciśnienie i eksploatacja, o które każdy z nas musi dbać codziennie

A co z oponami całorocznymi?
Opony całoroczne również mają homologację zimową - czyli formalnie można na nich jeździć zimą. Mają jednak gorsze osiągi niż typowe opony zimowe i różnią się pod względem budowy - dlatego będą odpowiednie tylko dla pewnej grupy kierowców. Ci, którzy robią przebiegi roczne do 10 tys. km, jeżdżą po mieście zarówno latem jak i zimą oraz mają samochody do 150 KM mogą je rozważyć - pamiętając jednak, żeby pochodziły od sprawdzonego producenta. Nie każdy bowiem dysponuje technologiami mieszanki gumowej, która zapewni bezpieczeństwo i zimą i latem.

- Opony całoroczne? Tylko jako w pełni świadomy wybór. Trzeba pogodzić się z tym, że oferują jedynie kompromisowe osiągi latem i zimą. Nie ma i długo nie będzie opon, które magicznie będą się zmieniały latem i zimą. Nie oszukujmy się - to są po prostu wypośrodkowane technologie. Takie opony mają wprawdzie homologację zimową - czyli teoretycznie można na nich jeździć przez cały rok, nawet w śniegu. Tyle, że w praktyce ich osiągi są słabsze niż typowych zimowek - zwłaszcza przy bardziej wymagających warunkach. To nie są opony dla każdego. Całoroczne opony to technologiczny kompromis, więc tu naprawdę liczy się, kto je zrobił. Bo nie każdy producent potrafi ogarnąć mieszankę gumy, która będzie działać i w upale, i na śniegu - komentuje Piotr Sarnecki.

Warto więc zadbać więc o to, by osoby znajdujące się w aucie były bezpieczne, a ogumienie dostosowane do warunków atmosferycznych. W razie wątpliwości, zawsze można udać się do jednego z wielu dostępnych w Polsce certyfikowanych przez PZPO serwisów.

Źródło: PZPO

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń