Wady i uszkodzenia opon (cz. 1)

Opony odpowiadają za przyczepność, stabilność, tłumienie nierówności i ogólne bezpieczeństwo jazdy. Największą masą wirującą w pojeździe samochodowym jest koło. Jego waga w dzisiejszych nowoczesnych autach wynosi średnio  20 kg dla 17” obręczy i jest znacznie większa od koła zamachowego w silniku. Opona przenosi bardzo duże siły wzdłużne i poprzeczne oraz momenty obrotowe przy rozpędzaniu i hamowaniu pojazdu. To wszystko w kontakcie z drogą na powierzchni styku odpowiadającej kartce pocztowej wysyłanej z wakacji. Dla tego tak ważna i istotna jest prawidłowa eksploatacja.

1. Wady produkcyjne

Niejednorodna struktura wewnątrz opony, wadliwe warstwy kordów opony, mikro pęcherze prowadzą do separacji, pęknięć i wybrzuszeń w konstrukcji opony. Przestawienie stalowego opasania, źle dobrana mieszanka gumowa.

Niejednorodność materiałowa w trakcie symulacji testu drogowego na urządzeniu HUNTER. Przekroczone dopuszczalne wartości pierwszej harmonicznej oraz całkowitego odkształcenia promieniowego opony .Wywołują duże wibracje pomimo wyważenia statycznego i dynamicznego koła.

Przestawienie opasania względem osi symetrii opony przyczyną stożkowatości opony w skrajnych przypadkach dochodzi do separacji bieżnika w części barkowej opony.

Zdjęcie  rentgenowskie stalowych warstw opasania z widocznym przestawieniem. Przetłoczenie karkasu jest przyczyną separacji i rozerwania nici kordowych karkasu.

Wklęśnięcie na ścianie bocznej opony - za szerokie łączenie karkasu. Najmocniejsze miejsce na ścianie bocznej opony. Często mylone z wybuleniem. Może generować hałas i wibracje, estetyka wykonania.

Rozrzedzenie karkasu i wybulenie na ścianie bocznej opony - bardzo groźne. Może być przyczyną wystrzału. Najsłabsze miejsce na ścianie bocznej.

Pęknięcia warstwy butylowej powoduje powolną nie kontrolowaną utratę powietrza.

2. Mechaniczne uszkodzenia.

Miejscowe przyhamowanie tzw. „flat spot” - płaskie miejsce na skutek zablokowania koła.

Czasami „flat spot” powstaje także w wyniku długo trwałego postoju auta w jednym miejscu, transportu pojazdu przypiętego pasami do gorącego podłoża.

Wybulenia na ścianie bocznej opony po uderzeniu w krawężnik lub dziurę wynikają z uszkodzenia wewnętrznej struktury, nie nadają się do naprawy, wymagają natychmiastowej wymiany.

Głębokie przecięcie i uszkodzenie ściany bocznej może uszkodzić konstrukcję nośną opony jej szkielet, tzw. karkas. Jest nienaprawialne wymaga wymiany opony na nową.

Separacje w obrębie ściany bocznej widoczne na tomografie komputerowym. Jazda na zaniżonym ciśnieniu powietrza w kole.

Pęknięcia w rowkach bieżnika i na boku opony to objaw starzenia. Duży wpływa ma ozon, promienie UV, agresywne środki chemiczne i oczywiście wiek opony. Ostrzegają o nieuchronnej degradacji opony

Mechaniczne uszkodzenie stopki w trakcie transportu, składowania. Opona nie nadaje się do eksploatacji. Może dojść do rozerwania stopki.

 

Autor artykułu i zdjęć: Andrzej Weyssenhoff

Przegląd Oponiarski 9/236 (Wrzesień 2025)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń