Continental zamyka obieg

Continental stawia na materiały odnawialne i pochodzące z recyklingu w produkcji opon. Podczas gdy w 2024 ich udział wynosił średnio 26 proc., producent spodziewa się wzrostu o 2-3 p.p. do końca bieżącego roku. W ciągu pięciu lat firma planuje osiągnąć poziom co najmniej 40 proc. Kluczowe znaczenie mają kauczuk i żywice pochodzące z bardziej zrównoważonych źródeł.

Kauczuk syntetyczny wytwarzany z materiałów odnawialnych i recyklingu oraz kauczuk naturalny pozyskiwany w sposób zrównoważony są podstawowymi surowcami w produkcji opon. Wynika to z dużego udziału kauczuku w każdej oponie - w modelach o wysokich osiągach stanowi on nawet 40 proc. masy. Rodzaj zastosowanego kauczuku zależy od konkretnego elementu opony i jego funkcji. Opony samochodowe Continental składają się nawet ze 100 różnych surowców, z których powstaje do 20 mieszanek gumowych dopasowanych do danego modelu. Coraz częściej wykorzystują one również recyklingowane dodatki i surowce uzupełniające, a także żywice cyrkularne, które zwiększają elastyczność gumy i poprawiają ogólną wydajność opony.

- Zamykamy obieg: Continental zwiększa swoje zaangażowanie w gospodarkę o obiegu zamkniętym i wytycza ścieżkę na przyszłość. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom możemy wykorzystywać bardziej zrównoważone surowce, takie jak kauczuk syntetyczny wytwarzany ze zużytego oleju spożywczego lub żywice oparte na certyfikowanych surowcach odnawialnych pochodzących pierwotnie z oleju roślinnego - mówi Jorge Almeida, Head of Sustainability w Continental Tires.

Kauczuk ze zużytego oleju spożywczego

Opony składają się z różnych mieszanek gumowych, w których obok kauczuku naturalnego - niezastąpionego ze względu na szczególne właściwości obejmujące odporność na uderzenia i trwałość - coraz większe znaczenie ma kauczuk syntetyczny. Continental rozwija jego produkcję z bardziej zrównoważonych źródeł, takich jak zużyty olej spożywczy czy olej pirolityczny z recyklingu opon. Dzięki temu firma ogranicza zużycie materiałów kopalnych, które dotychczas dominowały w produkcji. Tego typu materiał stosowany jest np. w bieżnikach, gdzie uzupełnia kauczuk naturalny i wpływa na takie parametry jak hamowanie czy opory toczenia. Rozwiązanie to łączy wymagania techniczne z dążeniem do zmniejszenia śladu środowiskowego opon. Surowce do produkcji tego typu kauczuku firma pozyskuje od dostawców takich jak Synthos i TotalEnergies Cray Valley.

Cyrkularne żywice

Continental podchodzi do rozwoju opon w sposób całościowy, dbając o to, aby wszystkie surowce pochodziły z bardziej zrównoważonych źródeł. Do niemal każdej mieszanki gumowej stosowane są specjalne żywice, które pozwalają uzyskać odpowiednią równowagę między elastycznością a sprężystością opony. Wpływają one na właściwości gumy poprawiając przyczepność na mokrej nawierzchni, odporność na ścieranie i zmniejszając opory toczenia. Obecnie Continental wykorzystuje żywice pochodzące z recyklingu, m.in. od TotalEnergies Cray Valley.

Bardziej zrównoważone dodatki

Oprócz żywic, w produkcji opon Continental stosuje różne dodatki, które m.in. chronią gumę podczas wulkanizacji przed skutkami działania ciepła lub tlenu. Firma jako pierwsza używa certyfikowanego przez ISCC Plus dodatku do gumy TMQ od Lanxess, który spełnia wysokie wymagania jakościowe i wydajnościowe. Dodatek ten powstaje m.in. z acetonu pochodzenia biocyrkularnego, wytwarzanego z odpadów biologicznych, takich jak zużyty olej spożywczy, a jego ślad węglowy jest ponad 30 proc. niższy niż w przypadku tradycyjnie produkowanego odpowiednika.

Identyfikowalność materiałów

Wykorzystanie takich materiałów jest możliwe między innymi dzięki podejściu opartemu na bilansie masy, które firma Continental systematycznie wdraża, aby osiągnąć swój cel. Polega ono na mieszaniu materiałów kopalnych, odnawialnych i pochodzących z recyklingu podczas procesu produkcyjnego oraz śledzeniu ich przepływu w łańcuchu wartości. Dzięki temu firma może przyporządkować zużycie surowców odnawialnych i pochodzących z recyklingu do końcowego produktu, a tym samym precyzyjnie dokumentować ich udział i stopniowo zwiększać wykorzystanie materiałów z certyfikatem ISCC Plus.

- Bilans masy pozwala nam sprawnie zarządzać złożonym portfolio surowców i śledzić, jak są one wykorzystywane w różnych zakładach produkcyjnych na wielu rynkach. Dzięki temu możemy stopniowo zwiększać udział materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w produkcji opon - i w przejrzysty sposób dokumentować nasze postępy - wyjaśnia Matthias Haufe, Head of Material Development and Industrialization w Continental Tires.

Źródło i fot.: Continental

powrót

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń