Toyota Prius V 2.0 Hybrid Plug-In Executive

Tylko z wtyczką

Piąta generacja Priusa jest oferowana w Polsce wyłącznie jako hybryda plug-in, z możliwością doładowania z zewnętrznego źródła. Opony o średnicy 17 lub 19 cali mają szerokość 195 mm i są osadzone na alufelgach.

Moc pokładowej ładowarki wynosi ledwie 3,3 kW, realnie auto przyjmuje w porywach do 4 kW, co nie zmienia faktu, że napełnienie elektronami baterii 13,6 kWh brutto ciągnie się z pięć godzin. Gniazdko znajduje się z tyłu, na prawym błotniku.

Skoro zacząłem od tej części pojazdu - pod składaną i wyjmowaną podłogą bagażnika (o jakości nieprzystającej do ceny auta ponad 200 tys. zł) jest biała, piankowa wytłoczka, a w niej zestaw naprawczy, wyprodukowany w Azji. Kompresor, made in Tajwan, spoczywa bliżej krawędzi kufra, natomiast butelka 400 ml z uszczelniaczem, z Malezji - tuż za kanapą. Zwraca uwagę długi czas pracy sprężarki, aż 40 min. Druga, oryginalna sprawa, to instrukcja obsługi zestawu w postaci papierowej harmonijki, zafoliowanej razem z kompresorem, a nie tylko nalepki na tymże kompresorze.

Nie ta książka

Ucieszyłem się bardzo, gdy odszukałem w aucie instrukcję obsługi, ale moja radość przygasła, gdy okazało się, że dotyczy ona… poprzedniej generacji. Jednak znalezienie instrukcji Priusa V po polsku nie stworzyło problemu i to ze strony Toyoty, a nie np. jakiegoś hobbysty. W instrukcji Priusa V wyczytałem, że po 5-20 min. pompowania ciśnienie w uszkodzonej oponie powinno być prawidłowe. Ale jeśli po 25 min. nie ma tego ciśnienia, uszkodzenie jest zbyt poważne, żeby je doraźnie zreperować. A po takiej naprawie, z prędkością do 80 km/h, można przejechać 100 km, a nie 200 km, jak radzi wielu innych producentów samochodów.

Uwagi do „19”

Opony mogą być 195/60 R17 w podstawowej wersji Comfort albo 195/50 R19 w Prestige i testowanej Executive. Auto z Japonii, gumy 195/50 R19 88H również, Bridgestone Ecopia EP510 Ologic Enliten. Dwa ostatnie wyrazy oznaczają technologie sprzyjające niskiej emisji dwutlenku węgla, czyli niskiemu spalaniu. Nie było na bocznej ściance informacji np. o wewnętrznej strukturze. 103 Nm wynosi moment dokręcania pięciu śrub trzymających alufelgi, czarno-srebrne, o 10 ramionach.

Autorzy instrukcji (tej od Priusa V) zaznaczają, iż niskoprofilowe 195/50 R19 zużywają się szybciej od tradycyjnych i mają mniejszą przyczepność na oblodzonej lub pokrytej śniegiem nawierzchni. Należy unikać najeżdżania na krawężniki czy inne przeszkody. Na „19” nie zakłada się łańcuchów, zamiast nich trzeba stosować zimówki. Łańcuchy na 17-calowych obręczach po 0,5-1 km trzeba powtórnie dopasować, a w ogóle nie przekraczać 50 km/h lub prędkości wyznaczonej przez ich producenta.

Drobny problem

Nalepka na lewym słupku B odnosi się do jednego konkretnego rozmiaru - 195/50 R19 88H. Przy jeździe do 160 km/h ma być 2,4 bara z przodu oraz 2,3 z tyłu. Jeżeli ktoś pragnie gonić np. po niemieckich autostradach powyżej 160 km/h (maksymalna to tylko 177 km/h) powinien napompować o 0,2 więcej, czyli przód 2,6, tył 2,5.

I tu pojawia się drobny problem, bo tych większych wartości nie ma w pokładowej elektronice! Już wyjaśniam - posługując się przyciskami na lewym ramieniu kierownicy i lewą stroną zestawu wskaźników wchodzisz w symbol zębatki, następnie w Ustawienia pojazdu i Ustawienie TPWS (to skrót od Tyre Pressure Warning System). Jedną z pozycji TPWS jest - pisownia oryginalna - Ust ciśn w oponach. Można zrobić to wg aktualnego ciśnienia albo wg „podanego ciśnienia”. Dla przedniej osi Toyota podaje 2,5 i 2,4, dla tylnej 2,4 i 2,3. Brakuje więc ciśnień do bardzo szybkiej jazdy, 2,6 dla przodu oraz 2,5 dla tyłu. Tak czy inaczej, kierowca powinien sprawdzać ciśnienie co miesiąc, z tym że Toyota zaleca co dwa tygodnie, ponad dwa razy częściej.

Ustawienie TPWS to także Przeł zestawu opon, Przekładanie opon (Toyota zaleca co 10 tys. km, z krzyżowaniem miedzy osiami) i Ust jedn ciśn. (kPa, psi, bar). W przypadku przełożenia zestawu opon, czyli zakładania innych opon, rejestruje się tutaj kody identyfikacyjne dla dwóch zestawów.

Kody te mogą zostać zapisane również samoczynnie, ale może to potrwać dłużej. Najlepiej więc jechać przez ok. 10-30 min, po w miarę prostej drodze, bez wielu zakrętów, z prędkością ponad 40 km/h. TPWS działa w oparciu o własne czujniki w zaworach. Lampka ostrzegająca o spadku ciśnienia znajduje się z lewej strony zestawu wskaźników. Na tejże tablicy można wywołać grafikę z aktualnym ciśnieniem w każdym z czterech kół - samochodzik z literką „i”.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

   

Dane techniczne samochodu

Rodzaj nadwozia

hatchback, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy

DMC/ładowność

1.995/399 kg

Dług./szer./wys.

4,599/1,782/1,430 m (na kołach „19”)

Rozstaw osi

2,750 m

Pojemność bagażnika

284 l

Zalecane ogumienie

195/50 R19 88H, zestaw naprawczy

Silniki

benzynowy, 1.987 ccm, R4 16V, 151 KM przy 6000 obr./min i 190 Nm przy 4400 obr./min, elektryczny 163 KM i 208 Nm, łącznie 223 KM

Prędkość maksymalna

177 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

6,7 s

Spalanie średnie

0,5-0,7 l/100 km, w trybie hybrydowym 4,1-4,6 l/100 km

Cena

222.900 zł (promocyjna 208.900 zł)

 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia

Poszukiwany redaktor/redaktorka treści

Toruń |Umowa o pracę | Umowa na okres próbny wynoszący trzy miesiące, z możliwością przedłużenia do roku Wydawnictwo ...

więcej
/

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń