Nowy skład, ta sama jakość

Continental stawia na surowce odnawialne oraz pochodzące z recyklingu i sukcesywnie zwiększa ich udział w swoich oponach. W 2024 roku wynosił on średnio 26 proc., a w 2025 ma wzrosnąć o 2-3 punkty procentowe. Do 2030 roku firma planuje przekroczyć poziom 40 proc., nie obniżając przy tym standardów bezpieczeństwa i osiągów.

Sadza i krzemionka odgrywają istotną rolę w tej transformacji, ponieważ - obok kauczuku - stanowią istotną część surowców używanych do produkcji opon. Jako wypełniacze wzmacniają gumę, nadając bieżnikowi odporność i wpływając na podstawowe właściwości użytkowe, takie jak przyczepność czy skuteczność hamowania. Aby zmniejszyć zużycie zasobów naturalnych Continental pozyskuje oba te surowce z recyklingu lub odnawialnych źródeł.

Z popiołu łusek ryżu zamiast piasku kwarcowego

Producent wykorzystuje krzemionkę pozyskaną z popiołu łusek ryżu, które są produktem ubocznym rolnictwa w Azji oraz przemysłu ryżu risotto we Włoszech. Firma coraz częściej wykorzystuje ten bardziej zrównoważony surowiec we wszystkich segmentach swojego portfolio opon. Produkcja z biomasy jest bardziej energooszczędna niż tradycyjne metody i wspiera gospodarkę o obiegu zamkniętym. Krzemionka tego typu jest wytwarzana między innymi przez firmę Solvay we Włoszech.

Od ponad 30 lat krzemionka odgrywa kluczową rolę jako dodatek do sadzy w wielu mieszankach gumowych stosowanych w oponach, a Continental należał do pionierów tej technologii. To ona przyczyniła się m.in. do skrócenia drogi hamowania nawet o połowę oraz zmniejszenia oporów toczenia, co bezpośrednio przekłada się na ograniczenie zużycia energii i emisji CO₂.

- Innowacje i zrównoważony rozwój idą w Continentalu w parze. Wykorzystanie krzemionki z popiołu łusek ryżu w naszych oponach pokazuje, że wchodzimy na zupełnie nowe obszary - bez kompromisów w kwestii bezpieczeństwa, jakości czy osiągów - powiedział Jorge Almeida, Head of Sustainability w Continental Tires.

Alternatywa dla surowców pochodzących z ropy

Sadza może stanowić nawet 20 proc. masy opony osobowej. Odpowiada za wytrzymałość gumy i trwałość samej opony. Continental stosuje około tuzina różnych rodzajów sadzy, dostarczanych m.in. przez firmy Orion Engineered Carbons i Tokai Carbon. Inna wykorzystywana jest do wzmocnienia ścian bocznych, a inna do bieżnika.

Jednym z rozwiązań jest stosowanie sadzy produkowanej z surowców biologicznych, pozyskiwanej z olejów organicznych - na przykład z oleju talowego zamiast ropy naftowej. Inną metodą jest produkcja z recyklingowanych surowców, takich jak olej pirolityczny powstający w procesie odzysku ze zużytego ogumienia. W obu przypadkach Continental stosuje metodę bilansu masy, polegającą na zastąpieniu określonej części surowców kopalnych biopochodnymi olejami lub recyklingowanym olejem pirolitycznym. Są one przypisane do końcowego produktu w ewidencji księgowej, co eliminuje konieczność zmiany procesów produkcyjnych.

Continental współpracuje też z firmą Pyrum Innovations, specjalizującą się w przetwarzaniu zużytych opon za pomocą technologii termolizy. W ten sposób możliwe jest odzyskanie sadzy i ponowne wykorzystanie jej w produkcji nowych opon. Dotychczas odzyskana sadza - będąca mieszanką różnych typów - była wykorzystywana przez Continental do produkcji ogumienia do wózków widłowych. Obecnie firmy pracują nad nowymi procesami, które umożliwiają zastosowanie jej także w innych segmentach.

Źródło i fot.: Continental

powrót

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń