Wakacyjne porady od PZPO

Przed wyruszeniem w trasę warto poświęcić chwilę na sprawdzenie opon. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) przypomina, że to właśnie ogumienie ma kluczowy wpływ na prowadzenie auta, drogę hamowania i zużycie paliwa.

Dlaczego warto zadbać o opony?

Według szacunków PZPO nawet do 50 proc. wypadków spowodowanych złym stanem technicznym pojazdów wynika z problemów z oponami - ich jakością, doborem lub błędami w montażu. Dobrej jakości ogumienie to nie tylko lepsza przyczepność i krótsza droga hamowania, ale także mniejsze zużycie paliwa. Nowoczesne modele charakteryzują się niższymi oporami toczenia, co przekłada się na realne oszczędności, co jest szczególnie istotne podczas długich, wakacyjnych wyjazdów.

- Dobre opony to cichy bohater każdej podróży - oszczędzają paliwo, zwiększają bezpieczeństwo i pozwalają dotrzeć do celu bez niespodzianek. Każda podróż zaczyna się od pierwszego obrotu kół, ale to jakość opon decyduje o tym, czy dotrzemy do celu bezpiecznie i bez nieprzyjemnych niespodzianek. W wakacyjnej trasie liczy się nie tylko kierunek, ale też komfort, spokój i poczucie kontroli nad drogą. Dobre opony to inwestycja, która procentuje na każdym kilometrze – oszczędzają paliwo, zmniejszają ryzyko awarii i pozwalają w pełni cieszyć się jazdą. Warto o nie zadbać, zanim ruszymy w drogę, bo bezpieczeństwo nie zaczyna się na autostradzie - zaczyna się w garażu - apeluje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Zasada 3xP

PZPO zachęca kierowców, by kierowali się prostą zasadą 3xP:

  • porządne opony - zapewniające bezpieczne osiągi i drogę hamowania,
  • profesjonalny serwis - który nie uszkodzi ich podczas montażu,
  • prawidłowe ciśnienie - bo odpowiada za przyczepność opony do drogi.

Spełnienie wszystkich trzech warunków pozwala zmniejszyć ryzyko potencjalnych problemów spowodowanych stanem opon.

O czym warto pamiętać przed wyjazdem?

  • Kontrola bieżnika: głębokość można zmierzyć specjalnym miernikiem lub za pomocą wskaźnika producenta umieszczonego na bieżniku. zgodnie z prawem minimalna głębokość bieżnika to nie 1,6 mm, ale do oznaczeń wskaźnika zużycia. Dopiero gdy go nie ma, wówczas minimum jest na poziomie 1,6 mm. Wymiany wymaga również opona z nieregularnie zużytym bieżnikiem Zgodnie z przepisami na jednej osi muszą być zamontowane identyczne opony pod względem modelu, rozmiaru i rzeźby bieżnika.
  • Kontrola wizualna: pozwoli dostrzec w porę wszelkie przebicia, przecięcia, nacięcia, wybrzuszenia i spękania - szczególnie boków opon, z reguły bardziej narażonych na uszkodzenia.
  • Ciśnienie: należy sprawdzać na zimnych oponach, najlepiej po zapakowaniu bagaży, ale przed rozpoczęciem jazdy. Prawidłowe wartości dla przednich i tylnych opon danego pojazdu są podane na naklejce znajdującej się przy drzwiach lub na klapce wlewu paliwa. W razie wątpliwości należy zajrzeć do instrukcji obsługi samochodu.

Sprawdzaj w profesjonalnym serwisie

Profesjonalny serwis oponiarski to taki, który nie działa w pośpiechu, ma odpowiednio przeszkolony personel, nowoczesny sprzęt i nie uszkadza opon ani felg. W całym kraju można znaleźć serwisy z certyfikatem PZPO potwierdzającym standard ich pracy. Listę punktów, które przeszły audyt znajduje się na stronie certyfikatoponiarski.pl.

Źródło i fot.: PZPO

powrót

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń