2025-06-23

Letnie opony do samochodów 4x4

Wyważenie bardzo ważne

Kilka dekad temu napęd obu osi w autach osobowych był stosowany sporadycznie, zazwyczaj w prawdziwych terenówkach. Wraz z inwazją wszelkiej maści SUV-ów stał się czymś zwyczajnym. Tak samo opony do samochodów 4x4.

Otrzymaliśmy interesujące eksperckie wypowiedzi od Przemysława Trzaskowskiego, menedżera ds. rozwiązań mobilnych Bridgestone East Europe. P. Trzaskowski od razu podkreśla, że należy stosować ogumienie zalecane przez producenta samochodu. W przypadku wozów z napędem na wszystkie osie Bridgestone zdecydowanie rekomenduje stosowanie opon tego samego typu i marki na obu osiach.

Wiadomo jednak, że niektórzy użytkownicy „czterołapów” mogą w ramach tzw. oszczędności uznać, że przykładowo z przodu mogą być letnie, a z tyłu całoroczne. Bo układ 4x4 i tak sobie z tym poradzi.

- Mieszanie opon letnich i wielosezonowych, nawet jeśli rozmiary się zgadzają, może prowadzić do nieprzewidywalnego zachowania pojazdu i obniżenia poziomu bezpieczeństwa - przestrzega P. Trzaskowski. - Różne typy opon mają odmienne charakterystyki przyczepności, co może zakłócać pracę układu napędowego i negatywnie wpływać na trakcję, stabilność i hamowanie.

Tylko w górę

A gdyby chwilowo brakowało dokładnego rozmiaru do pojazdu 4x4, który indeks możemy zawyżyć (bo raczej nie zaniżyć), prędkości czy nośności? P. Trzaskowski odpowiada:

- W sytuacji, gdy nie ma dostępnych opon w dokładnie takim rozmiarze, jaki jest zalecany dla danego pojazdu, dopuszczalne jest zastosowanie opon o wyższym indeksie prędkości lub nośności. Nie należy natomiast stosować opon o niższych parametrach, ponieważ może to negatywnie wpłynąć na osiągi i bezpieczeństwo.

Parę kwestii

Zdaniem P. Trzaskowskiego letnie gumy do 4x4 nie wymagają zasadniczo dodatkowych czynności serwisowych w porównaniu z oponami do aut z napędem jednej osi. Jednak kilka kwestii warto wziąć pod uwagę.

- Po pierwsze, ze względu na specyfikę napędu 4x4, bardzo ważne jest regularne monitorowanie ciśnienia we wszystkich oponach i utrzymywanie go na zalecanym poziomie - wylicza pan Przemysław. - Różnice w ciśnieniu mogą wpływać na rozdział mocy między osiami i powodować nierównomierne zużycie opon. Po drugie, przy wymianie opon lub kół zaleca się zawsze wyważanie całego zestawu. Niewyważone koła mogą powodować wibracje i szybsze zużycie elementów zawieszenia, co jest szczególnie istotne w samochodach 4x4, które często eksploatowane są w trudniejszych warunkach. Dobrą praktyką jest również regularna rotacja, zamiana opon między osiami, co pozwala na równomierne zużycie bieżnika i wydłużenie żywotności opon.

Poza tym serwisowanie letnich opon w autach 4x4 przebiega standardowo. Regularne kontrole zużycia bieżnika, uszkodzeń mechanicznych, ciśnienia i wyważenia to podstawa bezpiecznej i komfortowej jazdy.

23, 24 cale

Wzrost średnic obręczy i kół od lat dotyka wszystkie segmenty aut osobowych, ale w konstrukcjach 4x4 staje się szczególnie widoczny. Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+ z benzynowym motorem 4.0 V8 612 KM może poruszać się, opcjonalnie, na kołach 23-calowych! Czyli o większej średnicy felgi niż ciężarówki, w których najbardziej rozpowszechniony rozmiar to 22,5. Standardowe gumy Mercedesa też do małych nie należą: 275/50 R21 113Y XL z przodu i 315/45 R21 116Y z tylu.

Niemiecka konkurencja nie pozostaje w tyle. BMW X7 M60i xDrive, a więc odpowiednika wspomnianego Mercedesa, z silnikiem 4.4 V8 530 KM, można doposażyć w 23-calowe obręcze BMW Individual. Audi nie może być gorsze. RS Q8 performance wyciskające 640 koni z 4.4 V8 ma płatne dodatki w postaci obręczy 23-calowych. A oferta tuningowa, do różnych marek aut, zahacza i o 24 cale.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Przegląd Oponiarski 5/233 (Maj 2025)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń