2025-06-18

Eagle: z wyścigów na drogi

Opony Goodyear mają długą historię związaną z motorsportem. Marka jest obecna na torach od ponad stu lat, a jej produkty odegrały ważną rolę w Formule 1, Le Mans czy NASCAR. Z okazji 45-lecia linii Eagle, firma przypomina o jej sportowych sukcesach. 

Amerykańskie początki 

Już w 1901 roku Henry Ford wygrał wyścig na oponach Goodyear na dystansie jednej mili rozegranym w Detroit Driving Club, co zapoczątkowało przenoszenie przez firmę rozwiązań z wyścigów na drogi. Marka zaczęła zdobywać doświadczenie w sportach motorowych, traktując je jako źródło wiedzy do tworzenia coraz lepszych opon. W 1954 roku Goodyear dołączył do rozwijających się wyścigów samochodów seryjnych NASCAR.

W latach 60. Goodyear zaczął odnosić międzynarodowe sukcesy: w 1965 roku Masten GregoryJochen Rindt triumfowali w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, a Richie Ginther sięgnął po zwycięstwo w Grand Prix Meksyku. Rok później opony Goodyeara towarzyszyły Fordowi w słynnym starciu z Ferrari na torze Le Mans. Również w 1966 r. Jack Brabham zdobył mistrzostwo świata Formuły 1, korzystając z opon Goodyear.

Potrójna korona i dominacja w wyścigach

W świecie sportów motorowych szczególnie cenione są zwycięstwa w trzech prestiżowych wyścigach: Le Mans, Grand Prix Monako i Indianapolis 500 - to tzw. „potrójna korona”. W 1972 roku Graham Hill jako pierwszy - i jak dotąd jedyny - zdobył wszystkie trzy trofea. Choć tytuł ten przyznawany jest kierowcom, Goodyear w 1967 roku miał swój udział w wygranych w każdej z tych legendarnych rywalizacji. W latach 1971–1997 na oponach marki z Akron odniesiono liczne zwycięstwa w Formule 1, Le Mans i Indianapolis. Do listy prestiżowych wyścigów można dołączyć Daytona 500.

Narodziny linii Eagle

W 1980 roku producent zdecydował się podkreślić swoje doświadczenie wyścigowe, tworząc linię opon przeznaczoną dla kierowców szukających wysokich osiągów na co dzień. Logotyp Goodyear Eagle zaczął pojawiać się zarówno na oponach wyścigowych, jak i drogowych o wysokich osiągach, co miało uwidaczniać związek między torem a codzienną jazdą. Modele z serii Eagle były wybierane przez producentów takich jak Ferrari, Chevrolet czy Ford, a ich obecność w Formule 1 do 2007 roku - zanim wprowadzono wyłącznego dostawcę ogumienia -  umacniała pozycję marki. Na oponach Goodyeara wygrano aż 368 wyścigów Grand Prix, co do dziś pozostaje niepobitym rekordem.

Współczesność i powrót do Le Mans

W 2024 roku Goodyear świętował 70-lecie współpracy z NASCAR. Firma przez lata wprowadzała wiele innowacji, m.in. opony typu slick, radialne czy bieżnik z wieloma strefami. Od 1997 roku jest oficjalnym i wyłącznym dostawcą opon dla trzech krajowych serii, a co roku w zakładzie w Akron ręcznie produkuje ponad 100 tysięcy wyścigowych opon.

W ostatnich latach Goodyear powrócił na arenę międzynarodowych wyścigów długodystansowych. W 2019 roku zwyciężył w klasie LMP2 podczas 4-godzinnego wyścigu Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA w Szanghaju, a od 2020 roku znów jest obecny w Le Mans. Początkowo producent dostarczał opony dla prototypów LMP2 w serii WEC i European Le Mans Series, potem stał się wyłącznym dostawcą opon w tej kategorii. Od 2024 roku jest też oficjalnym i jedynym dostawcą ogumienia dla nowej klasy LMGT3. 

W tym sezonie samochody dziewięciu producentów - od Ferrari po Porsche - korzystają z opon Eagle w najbardziej wymagających wyścigach długodystansowych na czterech kontynentach. Firma podkreśla, że są one produkowane w tym samym zakładzie, co gama opon drogowych o ultra-ultra wysokich osiągach Eagle F1 SuperSport.

Źródło: Goodyear

Fot.: Clement Marin

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń