Więcej alternatywnych surowców

W 2025 roku Continental spodziewa się wzrostu ilości materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w swoich oponach o 2-3 punkty procentowe w porównaniu z 2024 rokiem, kiedy ich udział wynosił średnio 26 proc. Celem producenta jest osiągnięcie poziomu ponad 40 proc. do 2030 roku - bez kompromisów w zakresie bezpieczeństwa i wydajności.

Spodziewany wzrost jest wynikiem stosowania kauczuku syntetycznego uzyskanego z odnawialnych lub recyklingowych źródeł ropy naftowej, poliestru wykonanego z przetworzonego PET, przetworzonej stali oraz innowacyjnych wypełniaczy, takich jak krzemionka z popiołu łuski ryżowej. Oprócz wprowadzenia różnych materiałów pochodzących ze zrównoważonych źródeł, na rozwój wskaźnika mogą też wpłynąć zmiany w asortymencie produktów.

- Systematycznie zwiększamy udział materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w naszym portfolio surowców. W ciągu pięciu lat zamierzamy przekroczyć próg 40 proc. Aby osiągnąć zrównoważoną mobilność, nieustannie poszukujemy materiałów jeszcze bardziej przyjaznych dla środowiska. Po przeprowadzeniu szeroko zakrojonych testów jak najszybciej włączamy je do produkcji - wyjaśnia Jorge Almeida, Head of Sustainability w Continental Tires.

Gwarancja przejrzystości i kontroli

Istotnym czynnikiem tej transformacji jest podejście oparte na bilansie masy. Jest to opcja łańcucha dostaw, w której certyfikowane i niecertyfikowane materiały są fizycznie mieszane, ale ich ilość jest dokładnie kontrolowana za pomocą dokumentacji księgowej. Dzięki temu surowce odnawialne i pochodzące z recyklingu są włączane do istniejących procesów produkcyjnych zgodnie z międzynarodowymi zasadami.

Stosując ten system Continental może dokumentować i śledzić dokładną ilość wykorzystanych materiałów pochodzących z recyklingu i odnawialnych, zapewniając, że ilość alternatywnych surowców przeznaczonych do produkcji odpowiada ilości pozyskanej na początku produkcji. Podejście oparte na bilansie masy umożliwia efektywne zarządzanie złożonością i wykorzystaniem portfolio surowców w wielu zakładach produkcyjnych na różnych rynkach, przy jednoczesnym rozliczaniu i przydzielaniu materiałów zrównoważonych w poszczególnych zakładach.

Dzięki temu Continental może stale zwiększać udział bardziej zrównoważonych materiałów w swoich oponach i wspierać dostawców we wprowadzaniu nowych technologii niezbędnych do transformacji w kierunku zrównoważonego rozwoju. Producent certyfikował ten proces w międzynarodowej organizacji ISCC Plus. Materiały z certyfikatem bilansu masy obejmują kauczuk syntetyczny oraz sadzę pochodzącą z surowców pochodzenia biologicznego.

Bardziej ekologiczna produkcja w praktyce

Continental konsekwentnie zastępuje tradycyjne surowce bardziej zrównoważonymi odpowiednikami. Kluczowy w produkcji opon kauczuk naturalny jest uznawany przez firmę za zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju, o ile jest uprawiany i pozyskiwany w sposób odpowiedzialny i przyjazny dla środowiska. Aby to zapewnić, Continental wykorzystuje nowoczesne technologie i cyfryzację, a także angażuje się w uprawę kauczuku oraz systematycznie analizuje ryzyka.

W przypadku tkanin tekstylnych, które zwiększają wytrzymałość i trwałość ogumienia, firma używa przetworzonych butelek PET, wykorzystując własną technologię ContiRe.Tex, która eliminuje potrzebę stosowania pośrednich etapów chemicznych. Od 2022 r. materiał ten znajduje zastosowanie w produkcji wielu modeli opon.

Stal i krzemionka również są  konsekwentnie zastępowane bardziej zrównoważonymi alternatywami. Stal do produkcji elementów takich jak rdzenie stopek i wzmocnienia karkasu coraz częściej pochodzi z recyklingu złomu, a krzemionka produkowana jest nie tylko z piasku kwarcowego, ale także z popiołów łusek ryżowych. 

Continental sięga także po bardziej ekologiczne rozwiązania w przypadku dodatków i powłok.  Od 2019 roku do łączenia elementów tekstylnych i mieszanek gumowych stosuje opatentowaną, innowacyjną powłokę tekstylną o nazwie Cokoon zamiast konwencjonalnych substancji, takich jak formaldehyd i rezorcyna. 

W stronę zrównoważonej przyszłości

Continental pracuje nad promowaniem innowacyjnych technologii i zrównoważonych rozwiązań w całym łańcuchu wartości - od pozyskiwania bardziej zrównoważonych materiałów po recykling zużytych opon.

- Opracowaliśmy kompleksową ofertę różnorodnych, bardziej zrównoważonych materiałów i po przeprowadzeniu szeroko zakrojonych testów stale włączamy je do wszystkich naszych produktów. Dzięki temu nie idziemy na żadne kompromisy w zakresie bezpieczeństwa ani wydajności. Dzięki tej ofercie jesteśmy coraz bliżej osiągnięcia naszych ambitnych, długoterminowych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju - podsumowuje Jorge Almeida, Head of Sustainability w Continental Tires.

Źródło i fot.: Continental

powrót

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń