Tommi Alhola, starszy wiceprezes Nokian Tyres na Europę Centralną, w rozmowie z Michałem Górzyńskim, która odbyła się podczas testów nowej opony w Bilster Berg w Niemczech.
- Jak premiera nowej opony Nokian Tyres Seasonproof 2 wpisuje się w długoterminową strategię Nokian Tyres w Europie?
- Nokian Tyres Seasonproof 2 to nasze pierwsze w pełni komercyjne opony wyprodukowane w nowej fabryce o zerowej emisji CO2. To bardzo ważny krok nie tylko dla naszej firmy, ale i dla całej branży. W składzie tej opony znajduje się do 38 proc. surowców odnawialnych i nadających się do recyklingu. To istotny etap na naszej drodze do realizacji celu. Do 2030 roku chcemy, by połowa używanych przez nas materiałów była odnawialna lub podlegała recyklingowi. Dążymy do bycia liderem w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, a Seasonproof 2 jest jednym z kluczowych osiągnięć na tej ścieżce.
- Wspomniał Pan o nowej fabryce. Czy będzie ona produkować opony wyłącznie na rynek europejski?
- Głównym celem fabryki jest obsługa rynku Europy Środkowej. Początkowa roczna zdolność produkcyjna wynosi sześć milionów opon, ale planujemy ją stopniowo zwiększać. Na początku skoncentrujemy się na Europie Środkowej, jednak wraz z rozwojem możliwości produkcyjnych rozważymy także inne rynki. Zawsze dbamy o interoperacyjność naszych zakładów, aby móc elastycznie i szybko reagować na potrzeby klientów.
- Nokian Tyres cieszy się dużym uznaniem w segmencie opon zimowych. Jak zamierzacie wzmocnić swoją pozycję w segmencie opon letnich i całorocznych? Czy Seasonproof 2 jest częściową odpowiedzią na to wyzwanie?
- Zdecydowanie tak. Segment opon całorocznych jest obecnie najszybciej rosnącą kategorią w Europie, a Seasonproof 2 to nasza najnowsza odpowiedź na te potrzeby. Opona uzyskała znak jakości TÜV SÜD za osiągi, co dodatkowo potwierdza jej wysoką klasę. Wierzymy, że inwestycje w zrównoważony rozwój i w ten produkt przyniosą korzyści w przyszłości. Opony letnie również są dla nas ważne, w końcu stanowią połowę rynku w Europie, dlatego planujemy wprowadzać nowe modele również w tym segmencie.
- Jakie główne innowacje wyróżniają Waszą nową oponę na tle konkurencji i jej poprzednika?
- Na przykładzie Seasonproof 2, dla większych rozmiarów, od 17 cali w górę, wzmocniliśmy boczne ściany opon włóknami aramidowymi. To te same włókna, które stosuje się w kamizelkach kuloodpornych. Dzięki temu boki opon są wyjątkowo odporne na uszkodzenia, np. przy uderzeniu o krawężnik. Dodatkowo, w odpowiedzi na rosnącą liczbę pojazdów elektrycznych i hybrydowych, gdzie istotne jest ograniczenie hałasu, wprowadziliśmy technologię Silent Drive, specjalną gąbkę na wewnętrznej stronie opony, znacząco redukującą hałas. To innowacja, z której jesteśmy bardzo dumni.
- Podczas tego wydarzenia testujemy opony całoroczne. Czy nie uważa Pan, że producenci powinni zacząć edukować kierowców, aby nawet przy użytkowaniu opon całorocznych odwiedzali serwis przynajmniej raz lub dwa razy w roku?
- Opony całoroczne, podobnie jak każde inne, zużywają się podczas eksploatacji. Zasada jest prosta, jeśli stan opon tego wymaga, należy je wymienić. Staramy się ułatwić kierowcom kontrolę stanu opon, np. dzięki wskaźnikowi zużycia bieżnika, który w prosty sposób pokazuje, ile milimetrów bieżnika jeszcze pozostało. Jednakże podstawowe zasady, takie jak kontrola ciśnienia czy regularne przeglądy, są równie ważne także w przypadku opon całorocznych.
- W jaki sposób opinie konsumentów wpływają na proces rozwoju nowych produktów? Czy jakieś konkretne sugestie zostały uwzględnione przy projektowaniu Seasonproof 2?
- Regularnie zbieramy opinie klientów z różnych rynków. Są one dla nas bardzo cenne i pomagają udoskonalać nasze produkty na każdym etapie ich życia, nie tylko podczas projektowania, ale także później, już po wprowadzeniu na rynek. Opinie dotyczące Seasonproof 2 są bardzo pozytywne i na bieżąco je monitorujemy.
- Nowa Nokian Tyres Seasonproof 2 produkowana jest, jak Pan wspomniał, w fabryce w Oradei w Rumunii, przy zerowej emisji CO2. Jak to osiągnięcie wpisuje się w szerszą strategię zrównoważonego rozwoju firmy?
- Zrównoważony rozwój jest dziś sercem naszej strategii. Inwestujemy zarówno w produkcję, czego przykładem jest fabryka o zerowej emisji CO2 w Rumunii i nowoczesny zakład w Ameryce Północnej, jak i w same produkty. Wprowadzamy coraz więcej materiałów odnawialnych i z recyklingu. Naszym celem jest osiągnięcie 50 proc. udziału takich surowców we wszystkich produktach do 2030 roku. Działamy kompleksowo, w obszarze produkcji, surowców, całego łańcucha dostaw oraz troski o klimat.
- Które rynki europejskie będą dla Nokian Tyres najważniejsze w kontekście sprzedaży Seasonproof 2? Jak lokalna produkcja w Rumunii wpłynie na strategię logistyczną i cenową?
- To bardzo dobre pytanie. Rumunia jest dla nas idealną lokalizacją logistyczną. Dodatkowo przystąpienie Rumunii do strefy Schengen jeszcze bardziej ułatwi szybkie dostawy. Jeśli chodzi o rynki, kluczowe będą dla nas Niemcy, Czechy, Francja oraz Polska, w tych krajach segment opon całorocznych rośnie bardzo dynamicznie.
- Na koniec, gdyby miał Pan opisać premierę Nokian Tyres Seasonproof 2 trzema słowami, jakie by Pan wybrał?
- Zrównoważony rozwój, powrót na ścieżkę wzrostu i wartość dla klienta.
- Dziękuję za rozmowę.