Indyjski producent opon BKT przedstawił ambitne plany na najbliższe lata. Firma zamierza znacznie zwiększyć przychody, rozbudować moce produkcyjne i wejść w nowe segmenty na rynku krajowym.
Nowa strategia BKT zakłada osiągnięcie przychodów w wysokości ok. 2,6 mld dolarów amerykańskich do 2030 roku oraz inwestycje o wartości 400 mln dolarów, realizowane głównie z własnych środków. Pięcioletni plan obejmuje trzy główne kierunki: wzmocnienie pozycji w segmencie opon off-highway (OHT), rozwój działalności związanej z sadzą techniczną oraz rozszerzenie oferty na rynku indyjskim. BKT zamierza zwiększyć swoją obecność przede wszystkim w obu Amerykach, w Indiach i na wybranych rynkach, utrzymując stabilną pozycję w Europie.
OHT - rozwój i inwestycje
W segmencie OHT producent chce umacniać swoją pozycję w sektorze rolniczym, a jednocześnie rozwijać ofertę gąsienic gumowych oraz ogumienia dla górnictwa, przemysłu i budownictwa. Na drugą połowę 2026 roku zaplanowano rozbudowę zakładu, w którym produkowane są gąsienice.
Większe moce i nowe kierunki
W ciągu ostatnich trzech lat firma rozwinęła działalność w zakresie produkcji sadzy technicznej i została partnerem wielu producentów opon, również poza Indiami. Do początku 2026 roku BKT planuje zwiększyć moce produkcyjne z 200 tys. do 360 tys. ton rocznie i skoncentrować się na specjalistycznych odmianach sadzy, przeznaczonych do zastosowań niezwiązanych z oponami.
TBR i PCR na rynek krajowy
Trzecim obszarem rozwoju będzie wprowadzenie nowych linii opon radialnych przeznaczonych na rynek indyjski: do ciężarówek i autobusów (TBR) oraz samochodów osobowych (PCR). Prace nad ogumieniem TBR wejdą w fazę testów pod koniec roku obrotowego 2025/26, a osobowe dołączą w trzecim kwartale 2026/27. Według założeń producenta sprzedaż w nowych segmentach ma do 2030 roku odpowiadać za około 20 proc. całkowitych przychodów firmy.
Rosnące przychody i dalsze cele
Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej na świecie, BKT zakończyła ostatni rok finansowy rekordowym wynikiem - w ujęciu rokrocznym przychody wzrosły o 13 proc. Firma podtrzymuje swój cel, by do 2030 roku osiągnąć 10-procentowy udział w globalnym rynku opon OHT i jednocześnie przygotowuje się do wejścia w nowe obszary, nie rezygnując z dotychczasowej specjalizacji i partnerstw.
Źródło i fot.: BKT
Oprac.: (mg)