Transport i logistyka mierzą się z coraz większymi wyzwaniami finansowymi. Z raportu Continental wynika, że floty coraz częściej koncentrują się na optymalizacji zużycia paliwa, konserwacji oraz zarządzaniu oponami.
- Stawki flotowe maleją, marże stają się coraz niższe, a koszty finansowania rosną. Nowe normy emisji spalin prowadzą do spadku liczby zakupów nowych pojazdów, podczas gdy rosnące wynagrodzenia i problemy z rekrutacją również wpływają na właścicieli flot. Wszystkie te czynniki mają wpływ na sposób alokacji środków przez floty. Cykl konserwacji pojazdów jest czasami wydłużany, a inwestycje w przyszłościowe rozwiązania flotowe mogą być odkładane. Floty pilnie poszukują sposobów optymalizacji zasobów - mówi Krzysztof Otrząsek, dyrektor sprzedaży opon ciężarowych i rozwiązań flotowych, Continental Opony Polska.
Menedżerowie flot rozumieją, że sprostanie licznym wyzwaniom wymaga podejmowania szybkich i strategicznych decyzji. Zgodnie z badaniem „The Future of Fleets”, 72 proc. respondentów odczuwa umiarkowaną lub znaczną potrzebę transformacji swojej floty, a ponad połowa (56 proc.) obawia się, że ich flota może stać się niekonkurencyjna w ciągu pięciu lat, jeśli nie zostaną wprowadzone znaczące zmiany. Menedżerowie flot wskazują na trzy kluczowe obszary optymalizacji kosztów w najbliższych latach: 61 proc. z nich zamierza ograniczyć zużycie paliwa poprzez stosowanie oszczędniejszych pojazdów lub przejście na elektryczne lub wodorowe napędy, 50 proc. chce zwiększyć efektywność konserwacji dzięki wdrożeniu zautomatyzowanych systemów monitorowania oraz technologii predykcyjnej konserwacji, natomiast 36 proc. planuje obniżyć koszty związane z zakupem i wydłużeniem żywotności opon poprzez automatyczną konserwację i bieżnikowanie. Continental zaznacza, że opony, mimo że stanowią jedynie 2 proc. całkowitych kosztów eksploatacji floty, mają bezpośredni i pośredni wpływ nawet na połowę wszystkich kosztów operacyjnych, co sprawia, że inwestycja w nowoczesne technologie oponiarskie może przynieść znaczące korzyści efektywnościowe przy stosunkowo niskich nakładach finansowych.
Gen 5 - balans między oporami a trwałością
Branża transportowa działa w warunkach silnej konkurencji, dużej presji kosztowej i wysokich oczekiwań klientów. Dlatego optymalizacja efektywności operacyjnej i całkowity koszt posiadania odgrywają kluczową rolę dla wszystkich uczestników rynku. Producenci pojazdów już teraz przykładają większą wagę do korzyści płynących z niskiego oporu toczenia niż operatorzy flot, dlatego coraz częściej wybierają opony zoptymalizowane pod tym kątem. To właśnie optymalizacja oporów toczenia oraz maksymalizacja przebiegów jest głównym motorem powstania piątej generacji opon użytkowych Continental.
- To klasycznie sprzeczne cele w świecie projektowania opon. W przeszłości, jeśli opona miała wyjątkowo niskie opory toczenia i wymagała mniej energii do napędu, mogło to odbywać się kosztem jej wytrzymałości i trwałości. Obecnie nasi inżynierowie koncentrują się na rozwiązaniach poprawiających opór toczenia bez negatywnego wpływu na trwałość. Statystyki nowych opon piątej generacji pokazują, że jest to możliwe - tłumaczy K. Otrząsek.
W ostatnim czasie Continental wprowadził trzy nowe linie opon piątej generacji: Conti Eco Gen 5 przeznaczony do transportu dalekobieżnego i regionalnego, Conti EfficientPro 5 optymalizującą efektywność paliwową i energetyczną w transporcie długodystansowym oraz Conti Urban HA 5 do autobusów miejskich.
Bieżnik opony Conti Eco Gen 5, dzięki dwuwarstwowej konstrukcji i zastosowanym mieszankom, zapewnia wysoką trwałość i znaczną odporność, jednocześnie optymalizując opór toczenia. Warstwa bieżnika stykająca się z drogą pozwala inżynierom skupić się na zwiększeniu trwałości i wytrzymałości opony. Na osi sterującej grubsza warstwa pod bieżnikiem zmniejsza opory toczenia, a jednocześnie umożliwia zastosowanie mieszanek skoncentrowanych na zwiększeniu trwałości. Na osi napędowej zoptymalizowany profil barku oraz forma lameli w tym obszarze odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu równomiernego zużycia opony, co również pozytywnie wpływa na jej żywotność. W osnowie zastosowano nowe komponenty mieszanki i nową geometrię stopki, które dodatkowo zmniejszają opory toczenia.
- Mówimy tu o poprawie do 12 proc. w zakresie oporu toczenia i do 10 proc. w zakresie przebiegu w porównaniu z poprzednim modelem. Czyli Flota 100 pojazdów wyposażona w opony Conti Eco HS 5 / HD 5 zamiast starszego modelu EcoRegional HS 3+ / HD 3+, pokonująca rocznie około 80 000 km w transporcie regionalnym, może zaoszczędzić do 69 000 euro na paliwie i zmniejszyć emisję CO2 o 120 ton - mówi K. Otrząsek.
Z kolei najnowsza odsłona piątej generacji, czyli opona Conti EfficientPro 5, posiada nową mieszankę krzemionkową vec2Sil. Technologia ta oferuje połączenie zmniejszonych oporów toczenia oraz wysokich przebiegów. Zespół ds. rozwoju Continental zoptymalizował ją specjalnie pod kątem transportu długodystansowego. Konstrukcja bieżnika z rowkami generującymi puste przestrzenie odpowiada za dobre prowadzenie oraz hamowanie w każdych warunkach pogodowych, także na zaśnieżonych drogach. Wysoki poziom przyczepności i stabilności zapewnia bezpieczną jazdę w każdych warunkach.
Większość emisji w fazie użytkowania opony
Pod względem środowiskowym, Continental postrzega rozwój opon z perspektywy pełnego cyklu życia, koncentrując się na redukcji emisji na każdym etapie - od produkcji, przez użytkowanie, aż po utylizację. Producent podkreśla, że piąta generacja opon jest istotnym elementem strategii zrównoważonego rozwoju dla współczesnych flot, realizujących cele związane z ekologią oraz efektywnością operacyjną. Obecnie około 89 proc. emisji CO₂ związanych z oponą powstaje podczas fazy jej użytkowania.
- Tę wartość można zmniejszyć głównie poprzez redukcję oporu toczenia. Mniejsze opory toczenia oznaczają oszczędność paliwa, niższą emisję CO₂ oraz redukcję kosztów operacyjnych. Opony Continental generacji piątej to doskonały przykład tej strategii. To nie tylko poprawa wydajności, ale spory skok technologiczny. Ponadto pracujemy nad dalszym zwiększaniem zrównoważoności opon, nie tylko w fazie użytkowania, ale także w łańcuchach dostaw, materiałach i procesach utylizacji - podsumowuje dyrektor sprzedaży opon ciężarowych i rozwiązań flotowych Continental Opony Polska.
Źródło i fot.: Continental